Home » Știință » Astronomii au descoperit coliziunea dintre două găuri negre cu mase disproporţionate

Publicat: 24.04.2020
În general, aceste coliziuni au loc între găuri negre cu mase asemănătoare.

Ciocnirea dintre două găuri negre duce la apariţia unor unde gravitaţionale, deformări ale spaţiu-timpului care călătoresc cu viteza luminii. Un astfel de fenomen pe care oamenii de ştiinţă au reuşit să îl surprindă cu ajutorul instrumentelor moderne este GW 190412, o ciocnire dintre două găuri negre cu o masă inegală, notează Science Alert.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că, în general, găurile negre care se ciocnesc au mase comparabile care se plasează între 20 şi 40 de mase solare. Totuşi, în mod neobişnuit, găurile negre din GW 190412 aveau 29,7, respectiv, 8,4 mase solare.

„Niciuna dintre aceste mase nu este prea surprinzătoare. Ştim că găurile negre vin în aceste mărimi. Ceea ce este nou este raportul dintre mase”, explică astronomul Christopher Berry, cercetător al Universităţii Northwestern, Statele Unite ale Americii. „Această observaţie ne permite să testăm predicţiile noastre pentru semnalele de unde gravitaţionale într-un mod nou şi este o altă piesă din puzzle-ul de a înţelege modul în care se formează găuri negre binare”, mai adaugă acesta.

În mod obişnuit, atunci când găurile negre prezintă mase similare, orbitele lor tind să fie stabile, iar valurile gravitaţionale să aibă o frecvenţă dublă faţă de cea a orbitelor. Totuşi, atunci când există o disparitate atât de semnificativă, există posibilitatea apariţiei unei frecvenţa secunde a valurilor gravitaţionale.

În ceea ce priveşte modul în care s-au format cele două găuri negre, oamenii de ştiinţă teoretizează faptul că acestea s-au format în sisteme separate şi, în timp, intrat în contact şi au format un nou sistem binar. Totuşi, atunci când este luată în calcul viteza cu care se rotesc cele două găuri negre, cercetătorii nu pot exclude posibilitatea ca cea mai mare să fi înghiţit, anterior, alte două găuri negre care aveau mase de apropiate de ce a găurii negre mai mici.

Studiul poate consultat pe site-ul LIGO.

Cercetătorii au surprins valurile gravitaţionale produse de o gaură neagră în formare