Prima pagină Stiinta

Aurel Vlaicu – Icar deasupra Carpatilor

Nicu Parlog | 07.19.2010 | ● Vizualizări: 12936
Aurel Vlaicu – Icar deasupra Carpatilor     aurel vlaicu, primul zbor, avion, aviatie, romania, inventii romanesti, pionierat, tehnologie, prototip, 100 de ani de la primul zbor + zoom
Galerie foto (6)

Intr-o zi timida de primavara, Aurel, fiul lui Dumitru Vlaicu si al Anei din comuna Bintinti, de langa Orasite, Judetul Hunedoara, ajunsese la Munchen, urmand sa se inscrie la prestigioasa Universitate Politehnica. A fost inceputul visului unui genial tanar roman care a scris istorie in stiinta Aeronauticii. Din nefericre, insuficient cunoscut pentru generatiile de astazi, Aurel Vlaicu nu a pregetat sa plateasca cu propria tinerete si viata dreptul de a-si transforma visul in realitate!

Curajos, sfidator chiar, modest, ambitios, visator, talentat,patriot, recunoscator si, mai presus de toate, creativ. Cel care aefectuat primul zbor de pe teritoriul Romaniei, cu un aparat maigreu decat aerul, era la inaltimea tuturor epitetelorenumerate.

De mic copil a avut o fire temperamentala si curioasa, fire carei-a adus necazuri inca din liceu. In anul 1902 isi ia bacalaureatulla Licaul de Stat din Sibiu, dupa care urmeaza doua trimestre laFacultatea de Mecanica a Scolii Politehnice din Budapesta. Seinroleaza ca voluntar la marina, facand serviciul militar in orasulPula, port la Marea Adriatica, astazi in Croatia. Isi obtinediploma de inginer dupa ce termina cursurile prestigioaseiLudwig-Maximilians-Universitet din Munchen.



Imediat dupa momentul absolvirii, lucreaza pentru o scurta perioadade timp ca inginer pentru celebra Fabrica de Automobile Opel.

Cu toate acestea, Aurel Vlaicu nu era deloc multumit. Firea sanalvalnica si impetuoasa il imboldeste sa nu accepte destinul platsi confortabil al unui respectat inginer la Fabricile Opel.

Muncit de ganduri si dorinte inabusite, Aurel Vlaicu revine in tarain anul 1908. Un an mai tarziu isi termina de construit primulplanor ajutat de Ion , fratele sau, planor cu care efectueazacateva zboruri in satul natal Bintinti.



La indemnurile prietenului sau de scoala, poetul Octavian Goga, seindreapta spre Bucuresti, unde in fata unui public format dinpersonalitatile vremii, in frunte cu Spiru Haret, face catevademonstratii cu prototipul avionului sau.

Sprijinit de Casa Regala si Armata Romana, ambitiosul inventator sipionier al aviatiei romanesti si mondiale, construieste laatelierele de la Arsenalul Armatei avionul
"Vlaicu I", primul avion construit pe teritoriul romanesc.



Cu acest avion, Aurel Vlaicu va decola prima oara pe data de 17iunie 1910 deasupra Campului Cotroceni.



Vlaicu a scris istorie. Prin actul sau, a situat Romania pe loculdoi in lume, dupa Franta, in utilizarea avionului cu destinatiemilitara.

Emotionat, isi inregistreaza brevetul nr. 2258 pentru asa-numita"Masina de zburat cu corp in urma de sageata".

Un an mai tarziu, inginerul Vlaicu isi construieste un al doileaavion, celebrul "Vlaicu II", cu care zboara in mai multe orase dinregat, in cadrul unor turnee in care isi face cunoscuteinventiiile.

Succesele sale nu se opresc aici, Aurel Vlaicu participand larazboi pe timpul campaniei din Bulgaria, unde a indeplinit misiunide observatie aeriana.

In anul 1913, compania engleza Marconi, comanda lui Aurel Vlaicuproiectarea si construirea unui avion metalic cu doua locuri.Inginerul roman purcede la fapte si in doar cateva luni terminaavionul, pe care il denumeste "Vlaicu III". Geniul romanesc a maidaruit astfel o inventie pretioasa omenirii - "Vlaicu III" a fostprimul avion functional din lume construit integral din metal!

Traian Vuia, celalalt mare inovator al aviatieiromanesti

*

Pe data de 13 septembrie, zi fatidica, Aurel Vlaicu incearcasatraverseze Carpatii cu avionul "Vlaicu II". Intentia sa era aceeade participa la serbarile ASTRA de langa Orastie pentru a ducesalutul sau romanilor din Ardeal. Nu a fost sa fie asa...

Genialul inventator roman a decolat de la Bucuresti, a aterizatfara probleme la Ploiesti pentru realimentarea cu combustibil, sis-a ridicat din nou in zbor. Avionul sau s-a prabusit insa laBanesti, langa Campina. Conform anchetelor ulterioare si pe bazadatelor despre starea de sanatate a lui Vlaicu, singura concluziecare se impune referitoare la tragedia care a indoliat o tara si unintreg popor, este aceea ca Aurel Vlaicu a suferit un atac de cordin timp ce era in zbor, la mansa avionului.



Icar din Romania a fost inmormantat la cimitirul Bellu dinBucuresti. Conform raportului facut de locotenentul aviatorGheorghe Negrescu, primul sosit la locul accidentului, chipuleroului aerului era destins, Aurel Vlaicu zambea chiar. Sfidator infata mortii, a sortii si chiar a destinului care nu au reusit sa-idarame visul si dorinta sa cea mai mare.

"Nici urma de groaza sau inclestare pe figura sa. Un usor zambetincremenise pe buzele sale, iar fata era senina, cu o sfantaexpresie de liniste, linistea datoriei implinite pana la capat, pecare a iubit-o cu toata dragostea si credinta sufletului sauluminat de flacara creatiei divine", noteaza Gheorghe Negrescu inmemoriile sale...



Pentru mai multe amanunte extrem de interesante care vizeazapersonalitatea si creatia lui Aurel Vlaicu, alaturi informatii inpremiera referitoare la inceputurile aviatiei, precum si estimarila adresa aviatiei militare in mileniul III, accesati interviul pecare un mare specialist in domeniu, domnul general in rezerva IosifRus, a binevoit sa il acorde pentru portalul Descopera.ro.



Domnule general, va multumim!

*

Aurel Vlaicu nu a fost singurul roman de geniu, care a inovatprin creativitatea sa. Te invitam sa descoperi aici cele maiimportante inventii romanesti, fara de care lumea arfi aratat altfel decat o stii.

*

CITESTE SI: