Există multe rivalități corporatiste în istorie, cum ar fi Apple versus Microsoft sau Nintendo vs Sega, dar cea mai faimoasă dintre toate este fără îndoială Coca-Cola vs Pepsi. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Nimeni nu iubește în mod egal ambele sucuri. Există restaurante care servesc doar Coca-Cola și restaurante care servesc doar Pepsi.
Dar care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi? Ce legături există între cele două companii? Și care a apărut prima?
Coca-Cola și PepsiCo sunt două companii complet separate, care se luptă pentru papilele noastre gustative de peste un secol. Coca-Cola a apărut prima: în 1886, chimistul John Pemberton din Atlanta a inventat băutura. Pepsi a fost inventată câțiva ani mai târziu, în 1893, de Caleb Bradham, sub numele „Brad’s Drink”.
Coca-Cola, cu roșul său inconfundabil, este unul dintre cele mai recunoscute branduri din lume. Compania s-a concentrat aproape exclusiv pe băuturi răcoritoare, păstrându-și poziția de lider global. Pepsi, în schimb, a îmbrățișat rolul de alternativă, lucru vizibil în reclame și în lista lungă de vedete cu care s-a asociat. PepsiCo este, de altfel, mai diversificată ca afacere, mai ales după fuziunea cu Frito-Lay în 1965, scrie Sporked.
Chiar dacă sunt similare, diferențele de gust sunt evidente. Deși formula lor chimică este aproape identică, detaliile fac diferența. Malcolm Gladwell observa în cartea sa Blink că Pepsi este mai dulce și are o notă citrică distinctă, în timp ce Coca-Cola tinde spre un gust de vanilie și stafide. Ingredientele confirmă asta: Pepsi conține acid citric, Coca-Cola nu. Pepsi are puțin mai mult zahăr, mai multe calorii și mai multă cofeină; Coca-Cola are o urmă în plus de sodiu. Nutrițional, diferențele sunt atât de mici încât niciuna nu este „mai sănătoasă”.
La nivel de piață, Coca-Cola domină. Conform datelor Gitnux, Coca-Cola deține 43,7% din piața americană de băuturi carbogazoase, iar PepsiCo 24,1%.
Pepsi a avut totuși perioade în care a câștigat teren. În anii ’70 și ’80, compania a lansat celebrul Pepsi Challenge, teste de degustare în care participanții nu știau ce marcă beau. În astfel de teste cu o singură înghițitură, Pepsi câștiga des, fiind mai dulce, iar creierul preferă dulcele în doze mici. Însă preferința pentru o sorbitură nu se traduce mereu în preferința pentru o doză întreagă, lucru pe care campania l-a exploatat inteligent.
Știm deci de ce au gust diferit, cum se promovează, cum funcționează afacerile lor și ce conțin. Dar care băutură răcoritoare este, de fapt, mai bună? Răspunsul e: depinde de preferințele fiecăruia.
Fericirea de a fi singur: Cum îi convingi pe ceilalți că ești complet așa cum ești