Un nou studiu evidențiază problemele grave de sănătate asociate chiar și cu cele mai mici cantități de alcool.
Persoanele care se bucură din când în când de un pahar de alcool fac acest lucru fiind conștiente că obiceiul nu este tocmai benefic pentru sănătate. La fel ca în cazul multor alte vicii, moderația părea să fie cheia succesului. Totuși, din ce în ce mai multe cercetări sugerează că, atunci când vine vorba despre consumul de alcool, nu există o limită sigură pentru organism.
Condus de o echipă de specialiști de la Universitatea din Washington (SUA), studiul a investigat relația dintre alcool și 20 de afecțiuni medicale majore.
Concluziile referitoare la oncologie sunt alarmante: consumul de alcool crește riscul pentru toate cele 10 tipuri de cancer analizate, chiar dacă este vorba de mai puțin de o băutură pe zi.
Cercetarea a analizat 843 de studii anterioare publicate între 1963 și 2023. Pentru a clasifica soliditatea dovezilor, echipa a acordat calificative de la 1 la 5 stele fiecărei corelații.
În timp ce un consum ridicat a fost asociat cu riscuri mari în cazul tuturor celor 20 de afecțiuni (inclusiv diabet de tip 2, Alzheimer, boli cardiace și infecții respiratorii), legătura cu cancerul s-a dovedit a fi cea mai clară, scrie ScienceAlert.
„Știința din spatele consumului de alcool și a sănătății este cu adevărat complexă”, explică economista în domeniul sănătății Emmanuela Gakidou, de la Universitatea din Washington. „Însă pentru cancer, dovezile sunt extrem de consistente și lipsite de ambiguitate: riscul crește la orice nivel de consum.”
Analiza publicată în revista Nature Health arată că până și consumul redus, sub un pahar pe zi, crește probabilitatea de a dezvolta cancer de faringe, colorectal, esofagian, mamar, hepatic, pancreatic și de prostată.
Una dintre cele mai puternice asocieri observate a fost cea dintre alcool și riscul relativ de apariție a cancerului faringian. De asemenea, alcoolul a fost direct legat de pancreatită, ciroză și alte boli cronice de ficat.
În ceea ce privește bolile cardiovasculare, metabolice și neurologice, datele au fost mai nuanțate, primind doar 1 sau 2 stele. În aceste cazuri, un consum mic spre moderat a fost asociat inițial cu un risc ușor mai scăzut de diabet de tip 2 sau Alzheimer.
Totuși, cercetătorii avertizează că aceste beneficii aparente dispar rapid și se inversează dramatic pe măsură ce cantitatea de alcool crește.
Deși studiul prezintă anumite limitări (cum ar fi faptul că datele privind consumul au fost raportate de participanți, iar stilul de viață sau fumatul au variat), amploarea cercetării obligă la o reevaluare a politicilor publice.
Autorii subliniază că nu se mai poate vorbi despre o recomandare universală. Ghidurile de sănătate ar trebui adaptate specific în funcție de vârstă și regiune, promovând mesaje mult mai oneste cu privire la pericolele reale ale alcoolului.
Vești bune pentru cei care vor să renunțe la alcool! Efectele pot fi reversibile, arată un studiu
Alcoolul schimbă profund modul în care creierul nostru comunică, arată un nou studiu
Ce se întâmplă în corpul tău după doar 3 zile de consum excesiv de alcool?