Home » Cultura » ”Grube Messel”, situl paleontologic din Germania care ascunde încă secrete fascinante – FOTO

Alin Motogna 05.23.2016
Primele fosile au fost descoperite aici în jurul anului 1900.
La 35 de kilometri sud-est de Frankfurt, în vecinătatea satului Messel, se află unul dintre acele mai importante situri cu fosile preistorice din lume. ,,Grube Messel” (,,Groapa Messel”) a fost până nu de mult o zonă de extracţie petrolieră, astfel că pe parcursul a mai bine de 100 de ani, muncitorii au descoperit că sedimentele pe care le escavau conţineau fosilele foarte bine conservate ale unor animale şi plante.

Sedimentele de la Messel au fost datate în Epoca Eocenului, ceea ce înseamnă că au o evchime de aproximativ 47 milioane de ani. Cercetătorii susţin că, atunci, în zonă exista un lac vulcanic, înconjurat de o pădure subtropicală. Din câte se ştie până acum, cele mai multe dintre speciile de animale au murit datorită gazelor vulcanice toxice.

Imagine de ansamblu asupra sitului ,,Grube Messel” (Foto:rmv.de)

În lume există foarte puţine situri cu fosile în care s-au conservat şi ţesuturi moi. În cazul Gropii Messel, nivelurile scăzute de oxigen din apele lacului şi compoziţia sedimentelor de pe fundul acestuia au fost cele care au permis ca fosilele să se conserve în mod excepţional. Astfel, cu timpul, Messel a fost asociat cu denumirea ,,Konservat-Lagerstatte”, un termen german folosit pentru a indica un sit paleontologic, în care există condiţii de conservare excepţionale. La data de 9 decembrie 1995, ,,Grube Messel” a fost declarat sit UNESCO.

Fauna descoperită la Messel este de-a dreptul uluitoare. Aici, au fost descoperite numeroase specii de mamifere, inclusiv oposumi, pangolini, şi lilieci. Cu toate acestea, una dintre cele mai cunoscute specii identificate în acest sit este cea cunoscută sub numele de ,,Eurohippus messelensis”. Astfel de animale, având dimensiunile unor pisici, se numără printre strămoşii cailor de astăzi.  Conservarea exemplarelor de Eurohippus messelensis s-a făcut atât de bine încât cercetătorii au putut observa că mai multe iepe erau gestante în momentul în care au murit.

Fosilele unui Eruhippus messelensis descoperite la ,,Grube Messel” (Foto:deutschland-deluxe.de)

Cu toate că situl de la Messel este renumit pentru fosilele de mamifere, speciile de păsări sunt, totuşi, grupurile cel mai bine reprezentate. Până în prezent, au fost identificate aproximativ 70 de specii, unele dintre ele urmând să fie cercetate în detaliu, altele destul de bine cunoscute în lumea ştiinţifică. Specimenele descoperite s-au conservat în mod excepţional, în unele cazuri fiind descoperite urmele unor pene sau chiar ale unor organe interne.

Unele dintre speciile de păsări identificate la Messel se înrudesc cu cele care există în momentul de faţă. Unul dintre cele importante exemple în acest sens este ,,Masillatrogon pumilio”, strămoşul trogonului (pasăre din pădurile tropicale, asemănătoare cu ciocănitoarea) de astăzi. Cu toate acestea, avifauna de la Grube Messel include, în cea mai mare parte, specii dispărute, cum ar fi pasările ,,Palaeotis weigelti”, ,,Perplexicervix microcephalon” sau ,,Pumiliornis”. În stomacul unui exemplar din ultima specie prezentată a fost descoperit polen, aceasta fiind prima dovadă descoperită până acum a unei păsări care obişnuia să mănânce flori.

Fosilele unei păsări Messelornis descoperite la ,,Grube Messel” (Foto:wikiwand.com)

De departe, cele mai multe exemplare ale unei specii descoperite la Messel este cea cunoscută sub denumirea de ,,Messelornis”. Cel puţin 340 de indivizi din această specie au fost identificaţi în zona sitului paleontologic.

Cele mai importante specii care lipsesc din avifauna descoperită în situl de la Messel sunt păsările cântătoare, grupul de păsări cel mai abundent în habitatele forestiere actuale. Cercetătorii susţin că aceste păsări, originare din zona Emisferei Sudice, au început să migreze masiv de-abia după încheierea epocii Eocenului. Din acest motiv, la Grube Messel nu întâlnim nici porumbei, dar nici papagali sau alte păsări cântătoare.

Fosila unui gândac-smarald descoperită la ,,Grube Messel” (Foto:wikimedia.org/Torsten Wappler/Hessisches Landesmuseum Darmstadt)

Situl paleontologic de la Messel nu ne oferă doar informaţii importante despre speciile de păsări care au trăit în trecut, ci şi date referitoare la diversitatea faunei din ecosistemele subtropicale existente în urmă cu câteva zeci de milioane de ani. Mai mult decât atât, oamenii de ştiinţă sunt de părere că locul ascunde încă numeroase mistere, care aşteaptă să fie dezlegate.

O creatură cu aspect de şoarece este strămoşul omului