Home » Cultura » Descoperirea care răstoarnă toate cunoştinţele despre geografie. S-a găsit un nou continent

Alexandru Voiculescu 02.17.2017
Geologii considerau că există doar şase continente, Eurasia, Africa, Australia, America de Nord, America de Sud şi Antarctica. Un nou studiu relevă că există un al şaptelea continent numit ”Zealandia”, care nu a fost descoperit până acum.

În noul studiu, cercetătorii susţin că Noua Zeelandă şi Noua Caledonie fac parte dintr-o crustă continentală diferită faţă de Australia, relatează Science Alert.

Savanţii au susţinut că „aceasta nu este o descoperire care a apărut dintr-o dată, ci mai degrabă o realizare treptată; acum 10 ani nu aveam suficiente date sau încredere într-o interpretare pentru a scrie această lucrare”.

Geologii tind să accepte această descoperire. Bruce Luyendyk, un cercetător care nu a participat la acest studiu, susţine: „Eu cred că au pus laolaltă o colecţie solidă de dovezi care este cu adevărat amplă”.

Conceptul de Zealandia nu este nou. Luyendyk a creat cuvântul în 1995, deşi nu intenţiona să descrie un nou continent. De fapt, trebuia să numească colecţia de insule Noua Zeelandă, Noua Caledonie şi bucăţi de crustă care s-au desprins din supercontinentul Gondwana.

Cercetătorii acestui nou studiu au aprofundat ideea, reexaminând dovezile cunoscute cu ajutorul a patru criterii: (1) teren care stă relativ sus faţă de fundul oceanului, (2) o diversitate de roci magmatice, metamorfice şi sedimentare, (3) o crustă mai groasă şi mai puţin densă comparativ cu restul crustei oceanice şi (4) limite bine definite în jurul unei arii suficient de largi pentru a fi considerat un continent şi nu un fragment din continent.

Geologii deja ştiau că Noua Zeelandă şi Noua Caledonie se potrivesc primelor trei puncte. Se credea doar că acestea formau o colecţie de microcontinente. În urma cercetărilor care au inclus imagini obţinute din satelit şi hărţi de gravitaţie a fundului oceanic, s-a ajuns la concluzia că Zealandia face parte dintr-o zonă unificată.

Savanţii au adăugt faptul că „valoarea ştiinţifică a clasificării Zealandiei drept continent este mult mai mult decât un nume pe o listă”. Este necesar pentru înţelegerea geodinamicii crustelor continentate. De asemenea, există şi implicaţii economice: ce este parte din Noua Zeelandă şi ce nu este parte? Naţiunile Unite au determinat că şelfurile continentale sunt graniţele unei ţări insulare, în cazul Noii Zeelande există numeroase rezerve de combustibili fosili şi minerale ascunse în această crustă continentală subacvatică.

Super-erupţia care a provocat desprinderea a două continente. Ce s-a întâmplat în urmă cu peste 100 de milioane de ani