Cele mai recente animaţii vin la Animest 13, din 28 septembrie

09 09. 2018, 14:30
Selecţia oficială cuprinde titluri care au deja în palmares premii şi nominalizări la cele mai prestigioase festivaluri internaţionale de gen, bifând o varietate de abordări, stiluri şi tehnici de animaţie menite să ofere publicului o imagine de ansamblu asupra industriei la nivel mondial, arată organizatorii, scrie Mediafax.
 
Juriul, din care fac parte Luce Grosjean, din Franţa, CEO-ul companiei franceze de distribuţie Miyu Distribution, Pavel Horáček, din Cehia, directorul de programe al Festivalului Internaţional de Film de Animaţie AniFilm, din Třeboň, şi regizorul român Sergiu Negulici, câştigătorul competiţiei româneşti la Anim’est 2017, premiat recent cu Grand Prix la Hiroshima IAFF pentru scurtmetrajul său „Splendida Moarte Accident”, va decide câştigătorul trofeului pentru cel mai bun lungmetraj de animaţie, anul acesta.
 
În competiţie vor intra mai multe pelicule de ultimă oră, fiecare cu spectacolul ei. „Rubenbrandt – A Gyűjtő / Ruben Brandt – Collector” (Ungaria, regia Milorad Krstic) a avut premiera vara aceasta la Festivalul de Film de la Locarno. Este o poveste-thriller suprapusă peste momente relevante din evoluţia artei şi a filmului din secolul al XX-lea. Pelicula redă istoria lui Ruben Brandt, un psihoterapeut celebru nevoit să fure 13 tablouri din cele mai mari muzee şi colecţii private pentru a nu mai suferi de coşmaruri.
 
„Gatta Cenerentola/ Cinderella the Cat” (Italia, regia Alessandro Rak, Ivan Cappiello, Marino Guarnieri, Dario Sansone) vine cu o reinterpretare a celebrului basm într-o cheie mai întunecată, inspirată de corupţia şi de promisiunile false ale Italiei şi ale oraşului Napoli, în particular. Unul dintre cele mai cunoscute lungmetraje de animaţie italiene din ultimii ani, deţine în palmares multiple nominalizări şi premii la festivaluri importante (Festivalul de Film de la Veneţia, Annecy etc.).
 
Din cealaltă parte a Europei vine „Hoffmaniada” (Rusia, regia Stanislav Sokolov), singurul lungmetraj de animaţie stop-motion din competiţie, care îl plasează pe scriitorul, compozitorul şi pictorul german E.T.A. Hoffmann în mijlocul scrierilor sale fantasmagorice, unde trebuie să înfrunte antagoniştii cărora el însuşi le-a dat viaţă pe pagina de hârtie, spun organizatorii.
 
„Un homme est mort/ A Man is Dead” (Franţa, regia Olivier Cossu) dezvăluie o poveste emoţionantă despre grevele muncitorilor din Brest din 1950, adaptată după banda desenată a lui Kris şi Etienne Davodeau, inspirată din fapte reale.
 
„Tito e os pássaros/ Tito and the Birds” (Brazilia, regia Gustavo Steinberg, Gabriel Bitar, André Catoto Dias) a avut premiera la Annecy, vara aceasta, şi redă povestea înduioşătoare a lui Tito, un băieţel care încearcă să salveze lumea de o misterioasă epidemie de frică.
 
Competiţia internaţională de scurtmetraj, cea care decide câştigătorul trofeului Anim’est, cuprinde 42 de animaţii scurte selectate din cele peste 1.200 înscrise. Între titlurile acestei secţiuni se găsesc „Ce Magnifique Gâteau!/ This Magnificent Cake!”, scurtmetrajul belgian în regia lui Marc James Roels şi Emma De Swaef, câştigătorii trofeului Anim’est în 2012 (cu „Oh Willy… „), „III”, regizat de Marta Pajek, selectat anul acesta în competiţia de scurtmetraj de la Cannes, „Le Chat qui pleure/ The Cat’s Regret”, o producţie a celebrului studio francez Folimage, în regia lui Alain Gagnol şi Jean-Loup Felicioli, şi „Love He Said”, scurtmetrajul francez în regia lui Inès Sedan, adaptat după un poem al lui Henry Charles Bukowski. În competiţia de scurtmetraj internaţional se regăseşte şi un film de animaţie românesc, „Telefonul”, în regia Ancăi Damian, cea care deţine în palmares marele premiu al Festivalului International de la Annecy pentru lungmetrajul „Crulic – Drumul spre dincolo”.
 
Secţiunea de scurtmetraj studenţesc adună 41 de poveşti spuse de realizatori abia ieşiţi de pe băncile celor mai mari şcoli de animaţie din lume, precum Film Academy Baden-Württemberg, The Animation Workshop Danemarca, Gobelins Franţa, The Royal College of Art Londra şi Supinfocom Franţa.
 
Câştigătorul trofeului Anim’est, precum şi premiile secţiunii de scurtmetraj studenţesc vor fi decise de un juriu format din Thomas Renoldner, din Austria, artist vizual, regizor, producător şi curatorul unor programe de animaţie austriacă la festivaluri importante de profil ca Hiroshima, Zagreb, Cinanima, Anifest şi Balkanima, Vessela Dantcheva, din Bulgaria, regizor de animaţie şi cofondatoarea companiei de producţie Compote Collective, şi Joris Clerté, din Franţa, artist vizual, muzician, producător şi regizor de animaţie, cunoscut în special pentru scurtmetrajul „La nuit américaine d’Angélique”, nominalizat la premiul César pentru cel mai bun scurtmetraj de animaţie, în 2013.
 
Cea de-a 13-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est va avea loc în perioada 28 septembrie – 7 octombrie, la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Point şi Expirat.
 
Anim’est este singurul festival din România care propune filme pentru premiul Oscar. Începând cu 2017, câştigătorul trofeului Anim’est intră automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, în categoria cel mai bun scurtmetraj de animaţie.
 
Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, partener EMILE Awards – Premiile Europene ale Industriei Filmului de Animaţie, este organizat de Asociaţia Este’n’est şi finanţat de Centrul Naţional la Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Uniunea Cineaştilor din România şi Institutul Cultural Român.