Home » D:News » Algoritmul barfei

Algoritmul barfei

Nicu Parlog 03.30.2010
Algoritmul barfei
Cercetatorii de la Universitatea "La Sapienza" din Roma studiaza viteza de raspandire a barfei pe web. IBM si Yahoo ii finanteaza in vederea unei utilizari industriale a teoriei.

Subiectul barfei poate parea unul frivol, dar in realitate
ascunde studii stiintifice extrem de serioase. Atat de serioase
incat au obtinut recunoasteri importante la nivel international,
incepand de la prima prezentare a acestora in cadrul Soda 2010
(Symposium on Discrete Algorithms), un soi de „summit” al
cercetarii informatice la nivel mondial, care s-a desfasurat la
Austin, Texas, in luna ianuarie.

Iata cum suna si curiosul titlu al studiului: „Rumours spreading
and graph conductance”: este vorba despre o complexa formula
matematica gratie careia cei trei cercetatori de la Universitatea
La Sapienza din Roma – profesorul Alessandro Panconesi, directorul
departamentului de Informatica, impreuna cu doi doctoranzi, Flavio
Chierichetti si Silvio Lattanzi -, reusesc acum sa calculeze cu
exactitate viteza de propagare a barfei in orice retea sociala
tehnologica, compusa chiar si din milioane de „noduri”. Adica fie
ea Twitter, Facebook sau World Wide Web-ul in general. Iar
viteza barfei este una atat de mare incat poate in doar cateva
secunde, intr-o retea de tipul internetului, sa „acopere”
intregul web.
„Ceea ce am facut noi nu a fost sa inventam algoritmul barfei,
cunoscut de multa vreme si destul de banal; am determinat viteza si
modalitatile prin care se raspandeste barfa intr-o retea sociala de
orice dimensiune”, a comentat Panconesi.

Studiul celor trei are si importante aplicatii industriale in
serviciile web.”Trebuie explicat ca informatia despre care vorbim,
zvonul, barfa, este astfel definita intrucat aceasta este
modalitatea de raspandire pe web sau alta retea, a unei informatii
oarecare initial distribuita in maniera informala. Dar lasand barfa
la o parte, formula priveste si informatii de alt tip: utile, cum
ar fi de exemplu un semnal de alarma, sau daunatoare, de genul
virusurilor, si nu doar digitale” a precizat cercetatorul.

Iar ca viteza de transmitere a barfelor intereseaza industria o
dovedeste faptul ca studiul a fost finantat din surse private:
Yahoo Research si Ibm, care de altfel l-a si premiat pe Panconesi
cu „Faculty Award IBM”.

Sursa: Corriere della Sera

CITESTE SI: