Home » D:News » Atacul furnicilor nebune: cercetătorii au reuşit să identifice o specie de dăunător care invadează SUA

Autor: Mihaela Stanescu 09.22.2012
Cunoscute de un deceniu şi botezate „furnici nebune” din cauza comportamentului lor, aceste insecte şi-au extins arealul în Statele Unite şi provoacă pagube din cauza obiceiului lor de a se aduna în colonii enorme în preajma echipamentelor electrice, ducând la defecţiuni ale instalaţiilor.

Observată prentru prima dată în Houston, specia invazivă este acum întâlnită în cel puţin 21 de comitate din statul Texas şi în unele zone din statele Mississippi şi Louisiana. Izolate, nu provocă pagube, dar când se adună în colonii mari, au tendinţa de a se aglomera în zona prizelor sau a cablurilor instalaţiilor electrice, ceea ce duce uneori la scurtcircuite.

Cercetătorii şi-au dat seama că au de-a face cu o specie din genul Nylanderia, comun în America de Nord, dar puţin studiat, astfel încât nu au putut preciza de la bun început specia căreia îi aparţineau insectele de culoare brun-roşiatică. În lipsa unei denumiri ştiinţifice complete, erau desemnate cu numele de „furnici nebune Rasberry”, după comportamentul lor şi după numele celui care le-a descoperit (un angajat al servicilor de dezinsecţie, numit Tom Rasberry).

Recent, furnicile respective au fost studiate mai amănunţit de John LaPolla şi colegii săi entomologi (specialişti în studiul insectelor) de la Universitatea Towson din Maryland. Ei au reuşit să identifice insectele invadatoare ca aparţinând speciei Nylanderia fulva, descrisă pentru prima dată în Brazilia şi care trăieşte în toată America de Sud şi în Caraibe.

A fost dificilă diferenţierea ei de o specie înrudită, N. pudens, deoarece furnicile lucrătoare sunt foarte asemănătoare la ambele specii. Entomologii au clarificat lucrurile abia după ce au examinat aparatul genital al masculilor celor două specii, deoarece la nivelul acestor organe există diferenţe care pot distinge o specie de alta.

În plus, au fost realizate şi analize genetice care au confirmat că furnicile nebune Rasberry aparţin speciei N. fulva. Teste genetice viitoare vor spune mai multe despre locul din care provin furnicile care au invadat Statele Unite.

Cunoaşterea numelui ştiinţific al speciei este importantă, deoarece face ca informarea şi comunicarea să devină coerente. Astfel, pot fi aflate din literatura de specialitate date despre prădătorii naturali ai acestei specii, ceea ce poate ajuta la ţinerea ei sub control; de asemenea, poate fi monitorizată răspândirea speciei şi poate fi organizat mai bine controlul la potenţialele porţi de intrare ale insectelor – de exemplu transporturi de bunuri prin vamă.

Furnicile nebune pot face pagube în locuinţe, producând mari neplăceri proprietarilor, dar pot afecta şi instalaţiile electrice din instituţii importante: în 2008, Centrul Spaţial Johnson al NASA, din Houston, a fost nevoit să apeleze la experţii în combaterea insectelor pentru a împiedica furnicile să le invadeze echipamantul informatic.

Credit foto: Gotzek D, Brady SG, Kallal RJ, LaPolla JS (2012) The Importance of Using Multiple Approaches for Identifying Emerging Invasive Species: The Case of the Rasberry Crazy Ant in the United States. PLoS ONE 7(9): e45314. doi:10.1371/journal.pone.0045314