Home » D:News » Acum 40.000 de ani, Pământul a fost lovit de trei mega-dezastre

Acum 40.000 de ani, Pământul a fost lovit de trei mega-dezastre

Publicat: 19.10.2012
Oamenii de ştiinţă din Germania şi Elveţia au realizat o analiză a sedimentelor din Marea Neagră şi au ajuns la concluzia că, pentru o perioadă scurtă în timpul erei glaciale, câmpul magnetic al Pământului a suferit o schimbare bruscă ce a afectat planeta. Mai mult, studiul a scos la iveală şi alte calamităţi ce au zguduit Terra în acea perioadă.

În urma analizelor realizate pe sedimente prelevate din Marea Neagră, Atlantic şi Pacific, oamenii de ştiinţă au concluzionat că acum 41.000 de ani, a avut loc o schimbare drastică şi completă a câmpului geomagnetic.

Polaritatea inversată a fost un fenomen ce a durat 440 de ani şi a fost asociată cu o forţă a câmpului magnetică care reprezenta doar un sfert din forţa câmpului magnetic actual. Schimbarea în sine a durat doar 250 de ani, fiind considerată, din punct de vedere geologic, una extrem de rapidă. În acest timp, forţa câmpului magnetic a fost şi mai scăzută, echivalentul a doar 5% din cea de azi. Ca o consecinţă a acestui lucru, Pământul aproape că şi-a pierdut scutul de protecţie împotriva radiaţiilor cosmice, ceea ce a dus la o expunere semnificativă la radiaţii.

Inversarea polarităţii descoperită acum în urma analizării sedimentelor magnetizate din Marea Neagră a fost postulată anterior, acum 20 de ani, după un studiu realizat asupra unor fluxuri de lavă din apropierea satului Laschamp, lângă Clermont-Ferrand, din Franţa. Acea caracteristică geografică este cunoscută sub numele de „evenimentul Laschamp”.

Totuşi, în acea perioadă, nu doar inversarea câmpului magnetic a afectat Pământul. Oamenii de ştiinţă spun că analizarea sedimentelor din Marea Neagră a scos în evidenţă şi o serie de schimbări climatice bruşte. Ei au sincronizat informaţiile obţinute din analiza datelor prelevate din Marea Neagră şi Groenlanda şi au constat că, acum 39.400 de ani, a avut loc cea mai mare erupţie vulcanică din ultimii 100.000 de ani, din emisfera nordică. Evenimentul a avut loc în apropierea regiunii italiene Campi Flegrei iar efectele lui s-au putut observa şi în sedimentele din Marea Neagră.

Cenuşa erupţiei care a ejectat aproape 350 de kilometri cubi de rocă şi lavă, au fost distribuite pe teritoriul est-mediteranean, până în Rusia.

Sursa: Science2.0