Home » D:News » Sarea ar putea juca un rol în apariţia sclerozei multiple şi a altor afecţiuni autoimune

Autor: Maria Olaru 03.08.2013
Sistemul imunitar se poate răzvrăti împotriva corpului din cauza cantităţii de sare din dietă, lucru care poate duce la dezvoltarea mai multor boli precum scleroza multiplă.

Rezultatele au fost obţinute de mai multe echipe de oameni de ştiinţă care au realizat diferite studii pe această temă. Concluziile acestor cercetări au fost similare: sarea poate activa o parte a sistemului nostru imunitar, determinându-l pe acesta să se întoarcă împotriva corpului.

Acţiunile de protejare împotriva infecţiilor pot lua o întorsătură teribilă, determinând sistemul imunitar să atace corpul. în multe dintre aceste cazuri este favorizată apariţia bolilor autoimune precum diabetul de tip 1, artrita reumatoidă şi scleroza multiplă.

Specialiştii cred că genetica este cea care are un cuvânt foarte important în dezvoltarea acestor boli, dar, pe de altă parte şi mediul are un impact puternic. Una dintre teoriile privind scleroza multiplă este aceea că boala s-ar dezvolta din cauza unei infecţii virale, dar nu este exclus ca fumatul şi lipsa vitaminei D să predispună la această boală.

Acum, specialiştii cred că au găsit o altă legătură între dieta noastră şi riscul de dezvoltare a bolilor autoimune.

Specialiştii au studiat o parte a sistemului imunitar implicată în bolile autoimune. Mai exact, ei au dorit să afle cum se formează celulele T helper 17, cele care ajută intestinul să menţină o limită între el şi restul corpului.

Rezultatele au sugerat că sarea grăbeşte specializarea celulelor T helper 17. Deşi aceste celule imunitare ne protejează împotriva bacteriilor dăunătoare, ele au fost implicate în apariţia unor boli precum bolile intestinale inflamatorii, scleroza multiplă şi psoriazis. Celule T helper 17 se dezvoltă din celule T nespecializate, iar în funcţie de influenţă ele se pot forma drept celule benefice sau dăunătoare.

Aceste concluzii au venit din mai multe direcţii. Imunologul David Hafler de la Yale School of Medicine a descoperit că oamenii care oamenii care mănâncă multă mâncare de tip fast food, care conţine un nivel ridicat de sare, au mai multe celule T helper 17.

Într-un alt studiu, biologul Aviv Regev, din cadrul Broad Institute in Cambridge, Massachusetts şi imunologul Vijay Kuchroo, de la Harvard Medical School din Boston, au studiat şi mai mult problema şi au descoperit că sarea promovează specializarea celulelor T helper 17 prin intermediul unei gene numite SGK1.

Nivelul de sodiu este crescut în fluidele din ţesuturile umane, acolo unde celulele T hepler 17 luptă împotriva agenţilor patogeni, dar şi în fluxul sanguin. Cu toate acestea un consum ridicat de sare poate cauza probleme, explică specialiştii.

Sursa: Sciencemag