Home » D:News » Mierea de manuka ar putea combate o ameninţare globală

Mierea de manuka ar putea combate o ameninţare globală

Publicat: 18.03.2013
Mierea de manuka ar putea combate o ameninţare globală
Este unul dintre cele mai îngrijorătoare fenomene ale lumii moderne: numeroase bacterii patogene au devenit rezistente la acţiunea multor antibiotice, astfel încât afecţiunile produse de respectivele bacterii ar putea deveni nevindecabile. Oamenii de ştiinţă caută noi căi de a lupta cu aceşti super-microbi, iar una dintre metode ar putea implica utilizarea unui vechi remediu natural : mierea de manuka.

Mierea de manuka, produsă de albine din nectarul florilor unor arbori din Australia şi Noua Zeelandă, este utilizată tradiţional de mii de ani pentru curăţarea rănilor şi combaterea infecţiilor.

Proprietăţile ei i-au făcut pe oamenii de ştiinţă să considere că mierea de manuka ar putea fi utilă şi în lupta cu un fenomen îngrijorător a lumii moderne: rezistenţa bacteriilor la antibiotice.

Faptul că aceste medicamente au fost şi sunt încă utilizate pe scară largă, fiind adesea prescrise în mod abuziv şi administrate necorespunzător, a dus la apariţia acestei probleme, ce ar putea face ca anumite boli, perfect tratabile în urmă cu un deceniu-două (de pildă, gonoreea) să nu mai poată fi vindecate azi. De asemenea, este în creştere numărul infecţiilor provocate de MRSA (un stafilococ cu rezistenţă la foarte multe antibiotice), în special în mediul de spital.

De câţiva ani, oamenii de ştiinţă avertizează asupra pericolului, fenomenul rezistenţei la antibiotice fiind descris drept „o bombă cu ceas”, care ar putea face milioane de oameni vulnerabili la pericolul infecţiilor intratabile, peste numai o generaţie.

Studiul mierii de manuka a dat însă rezultate promiţătoare. Acestea arată că mierea de manuka poate lupta pe două fronturi: nu numai că poate distruge supermicrobi precum MRSA, dar poate şi împiedica bacteriile să dezvolte rezistenţă la antibiotice.

La Universitatea de Tehnologie din Sydney, Australia (UTS), au foste realizate experimente cu miere de manuka (din nectarul florilor de Leptospermum scoparium, un arbust care creşte în Noua Zeelandă şi unele regiuni din Australia), miere de kanuka (din flori de Kunzea ericoides, o specie înrudită, care creşte de asemenea în Noua Zeelandă şi Australia) şi miere de trifoi, pentru a afla care dintre ele este mai eficientă în distrugerea bacteriilor ce infectează rănile cronice la nivelul pielii. Cercetătorii au căutat să identifice substanţele-cheie despre care se ştie că inhibă dezvoltarea bacteriilor.

Cea mai eficientă s-a dovedit mierea de manuka de uz medical, produsă de compania Comvita, obţinută de la albine ce se hrăneau cu nectarul florilor de manuka din Noua Zeelandă.

În combinaţie cu antibiotice obişnuite, mierea de manuka a împiedicat înmulţirea bacteriilor din răni.

Însă cercetătorii au descoperit că mierea de manuka mai are o proprietate esenţială: împiedică bacteriile să devină rezistente la antibiotice, o însuşire de cea mai mare importanţă în lupta cu germenii patogeni.

Rezultatele au fost publicate în jurnalul PLOS ONE şi confirmă rezultatele unui studiu anterior, care arătase că mierea de manuka era eficientă împotriva a peste 80 de tipuri de bacterii, inclusiv MRSA.

Deşi toate tipurile de miere au proprietăţi anti-bacteriene, mierea de manuka pare să fie în mod deosebit eficientă împotriva infecţiilor.

„Mierea de manuka ar trebui utilizată ca prim tratament, nu ca ultimă soluţie, cum se întâmplă adesea”, spune  prof. Liz Harry de la UTS.

Însă mierea trebuie să fie sterilizată pentru a fi utilizată în aplicaţii medicale, afirmă cercetătorii; de aceea, mierea cumpărată de la magazin nu este potrivită pentru acest uz.

Utilajele agricole au ajuns mai grele decât dinozaurii. De ce este asta o problemă?
Flor de la Mar, corabia comorilor pierdute și povestea sa uluitoare
Imagini uimitoare de la satelitul GOES-18 cu Pământul. Cum arată planeta noastră de pe orbită?
Scanerele cerebrale ultra-puternice i-ar putea ajuta pe cei cu Parkinson. Iată cum!
O specie de șarpe foarte colorată a fost descoperită în Paraguay
„Înmormântări în cer”, practica funerară prin care cadavrele sunt transportate în munți pentru a hrăni păsările
Paradă record a celor mai mici pinguini din lume, pe o plajă din Australia
Microbii de pe fundul mărilor pământene ne-ar putea ajuta să găsim extratereștri
Un aeroport din SUA reciclează uleiul de gătit și îl folosește drept combustibil pentru avioane
Hormonul care lungește viața șoarecilor. Cu ce ne ajută pe noi?
Este motocoasa un dispozitiv indispensabil în orice gospodărie? Care sunt avantajele acesteia?
Test de cultură generală. Care este cea mai înaltă cascadă din lume?
Soarele, văzut ca niciodată până acum. Steaua noastră își dezvăluie, în sfârșit, polii
Submarinul de lux pe baterii îți permite să dai petreceri sub apă. Cum arată mașinăria?
Cine sunt oamenii care îl pot îndepărta pe Putin de la putere (DOCUMENTAR)