Home » D:News » Cum poţi să slăbeşti fără a-ţi modifica dieta? Cercetătorii au descoperit un răspuns surprinzător: o bacterie

Publicat: 14.05.2013
Cercetătorii au reuşit să folosească o bacterie care trăieşte în intestin pentru a inversa obezitatea şi diabetul de tip în cadrul studiilor efectuate pe animale.

Studiul publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences a arătat că o „supă” conţinând bacterii dintr-o singură specie poate afecta în mod semnificativ sănătatea şoarecilor obezi.

Cercetătorii cred că bacteria transformă mucoasa intestinelor şi modul în care este absorbită mâncarea în organism.

Acum, oamenii de ştiinţă vor să efectueze teste similare pe oameni pentru a vedea dacă aceeaşi bacterie ar putea fi folosită pentru a stimula scăderea în greutate.

Corpul uman este dominat de bacterii – de altfel, în corpul fiecăruia dintre noi există de 10 ori mai multe celule microbiene decât celule care compun organismul uman. Tot mai multe dovezi atestă că microbiomul, numele pe care îl poartă această colecţie de bacterii, ne afectează în mod semnificativ sănătatea.

Mai multe studii au arătat că existe diferenţe între tipul şi numărul bacteriilor ce se găsesc în intestinele oamenilor obezi şi cele din intestinele persoanelor cu o greutate normală. De asemenea, operaţiile de bypass gastric modifică tipul de bacterii care trăiesc în intestin.

Cercetătorii de la Universitatea Catolică din Louvain, Belgia, au folosit bacterii dintr-o singură specie, Akkermansia muciniphila, în cadrul acestui studiu. Această bacterie reprezintă, de regulă, 3%-5% din microbiomul unei persoane, însă nivelul său scade în cazul obezităţii.

Oamenii de ştiinţă au dat o „supă” cu această bacterie unor şoareci cărora le era administrată o dietă bogată în grăsimi, ce i-a făcut să aibă un ţesut adipos de 2-3 ori mai mare decât şoarecii obişnuiţi.

Şoarecii au rămas mai mari decât şoarecii obişnuiţi, însă au pierdut jumătate din greutatea excesivă, deşi dieta lor nu a fost schimbată.

De asemenea, cercetătorii au observat o ameliorare a unui simptom important al diabetului de tip 2: nivelul rezistenţei la insulină a scăzut.

Profesorul Patrice Cani de la Universitatea Catolică din Louvain afirmă că „este o îmbunătăţire evidentă; chiar dacă nu am inversat complet obezitatea, am obţinut o scădere semnificativă a ţesutului adipos”.

„Este pentru prima dată când se demonstrează existenţa unei legături directe între o specie specifică şi îmbunătăţirea metabolismului”, a mai spus profesorul Cani.

Introducerea acestei bacterii a dus la îngroşarea barierei mucoase a intestinului, ceea ce a făcut ca anumite substanţe să nu mai pătrundă din intestin în sânge. De asemenea, bacteria a schimbat semnalele chimice produse de sistemul digestiv, ceea ce a dus la schimbarea modului în care grăsimea era procesată în alte zone ale corpului.

Rezultate similare au fost obţinute prin adăugarea în dietă a unei fibre, ceea ce a dus la creşterea nivelului de Akkermansia muciniphila.

Profesorul Cani afirmă că este „surprinzător” că o singură specie, din cele câteva mii din intestinul nostru, poate avea un asemenea efect considerabil.

Cercetătorul afirmă că studiul său este „un prim pas spre folosirea acestei bacterii pentru a preveni şi trata obezitatea şi diabetul de tip 2”. Omul de ştiinţă crede că oamenii vor beneficia, în viitorul apropiat, de terapii pe bază de bacterii.

Sursa: BBC News, Nature