Home » D:News » Un straniu “Jupiter albastru” a produs prima eclipsă observată în raze X în afara Sistemului Solar (VIDEO)

Autor: Mihaela Stanescu 08.15.2013
Pentru prima dată, astronomii au înregistrat, în raze X, o eclipsă produsă în afara sistemului nostru solar, într-un sistel stelar aflat la 63 de ani-lumină depărtare de Terra. Planeta implicată este un ciudat “Jupiter fierbinte” care, în radiaţie X, apare de un albastru feeric.

Observaţiile au fost realizate cu ajutorul Chandra X-ray Observatory al NASA şi XMM Newton Observatory al ESA. Este pentru prima dată când trecerea unei exoplanete prin faţa stelei sale – fenomen numit tranzit – este observată în raze X; toate observaţiile de până acum au fost realizate în lumină vizibilă. Studiul în raze X este deosebit de important, deoarece va dezvălui date noi despre exoplanete.

Fenomenul a avut loc în sistemul HD 189733, aflat la 63 de ani-lumină distanţă de Pământ, iar planeta implicată, HD 189733b, face parte din categoria aşa-numiţilor “Jupiteri fierbinţi” – planete similare ca mărime cu Jupiter din sistemul nostru solar, dar care orbitează mult mai aproape de steaua lor (având, din această cauză, temperaturi mult mai ridiocate) decât Jupiter faţă de Soare.

HD 189733b este o planetă gigantică gazoasă, la suprafaţa căreia temperatura este de peste 1.000 grade Celsius.

Specialiştii NASA cred că acest corp ceresc este “Jupiterul fierbinte” cel mai apropiat de Terra, ceea ce îl face deosebit de interesant pentru astronomii care vor să afle mai multe despre exoplanetele de acest tip.

Luna trecută, telescopul spaţial Hubble a dezvăluit pentru prima dată uimitoarea culoare albastră a acestei planete, culoare ce ia naştere datorită dispersiei luminii de către particulele de silicaţi din atmosfera planetei. Pe această planetă plouă cu sticlă, iar vânturile bat cu viteze de 7.000 km/h. Atmosfera planetei se evaporă rapid în spaţiu, planeta pierzând 100-600 milioane de kilograme pe secundă din masa ei, datorită radiaţiei ultraviolete şi X provenite de la steaua HD 189733.

Steaua principală din sistemul HD 189733 are şi o “însoţitoare”, o stea de dimensiuni mai mici, cu strălucire mai slabă, detectată pentru prima dată în raze X de observatorul Chandra.

Cele două stele s-au format probabil simultan, dar steaua principală pare mai tânără (cu 3-3,5 miliarde de ani ), deoarece se roteşte mai rapid, are activitate magnetică mai intensă şi, în raze X, apare de 30 de ori mai strălucitoare decât cealaltă stea.

În ansamblu, steaua se comportă prea „tinereşte” pentru vârsta ei, iar oamenii de ştiinţă cred că prezenţa uriaşului Jupiter fierbinte în apropierea ei ar putea fi cauza. Exoplaneta ar putea exercita asupra stelei efecte gravitaţionale care menţin la valori înalte viteza de rotaţie şi activitatea magnetică a stelei, făcând-o să se comporte ca o stea mai tânără decât este în realitate.

Cercetătorii au identificat un mecanism care permite celulelor imunitare să controleze obezitatea