Home » D:News » NASA lucrează la exoscheletul „Iron Man”, ce va da astronauţilor puteri supraomeneşti (FOTO/VIDEO)

Publicat: 26.08.2013
Astronauţii ar putea beneficia în viitor de un ajutor spectaculos din partea unor costume robotice ce se vor asemăna foarte mult cu cel purtat de Tony Stark în „Iron Man”.

Călătorii în spaţiu nu vor deveni supereroi, căci majoritatea abilităţilor lui „Iron Man” vor rămâne pentru mult timp limitate la tărâmul operelor science fiction. Cu toate acestea, Exoscheletul Robotic X1, pe care NASA îl concepe alături de mai mulţi parteneri, ar putea oferi astronauţilor şansa de a dispune de o forţă supraomenească atunci când vor desfăşura misiuni de lungă durată pe asteroizi sau pe Marte. De asemenea, exoscheletul X1 ar putea acţiona ca un „dispozitiv rezistiv” care să permită astronauţilor să se menţină în formă în condiţii de microgravitaţie.

Exoscheletul X1 cântăreşte 26 de kilograme şi se montează pe picioarele astronauţilor, fiind dotat cu un ham care este pus pe spatele şi umerii acestora. Exoscheletul este dotat cu articulaţii motorizate la genunchi şi la şold şi cu şase articulaţii pasive care-i permit persoanei ce-l foloseşte să se întoarcă, să flexeze picioarele şi să facă paşi laterali în caz de nevoie.

Exoscheletul X1    (Foto: Robert Markowitz)Exoscheletul X1

Pe termen scurt, astronauţii ar putea folosi dispozitivul pentru a face sport în condiţii de microgravitaţie pe Staţia Spaţială Internaţională, spun oficialii NASA. X1 poate înregistra informaţii în urma fiecărei sesiuni de folosire, transmiţând datele înapoi pe Pământ, unde doctorii pot urmări progresul astronauţilor.

Pe termen mediu şi lung, NASA intenţionează să trimită astronauţii mai departe de Terra – pe un asteroid în 2025, iar apoi în apropiere de Marte până la jumătatea deceniului 2030 – iar X1 ar putea fi extrem de util în aceste misiuni.

„Costumul ar putea oferi un stimul de putere robotică astronauţilor pe măsură ce aceştia lucrează pe suprafaţa corpurilor cereşti aflate la mari distanţe”, au subliniat oficialii NASA.

„Laolaltă cu un costum de astronaut, X1 ar putea oferi forţă suplimentară astronauţilor atunci când au nevoie de ea în cadrul explorării de supravaţă, îmbunătăţind capacitatea de deplasare într-un mediu cu gravitaţie redusă”, au adăugat reprezentanţii agenţiei spaţiale americane.

Exoscheletul X1    (Foto: Robert Markowitz)Exoscheletul X1

Spaţiul cosmic nu este singurul mediu în care X1 ar putea fi util. Exoscheletul promite să se dovedească de folos şi pe Terra, pe post de dispozitiv care să asiste persoanele cu probleme de deplasare. „X1 are potenţialul de a permite oamenilor să se deplaseze asistat pe mai multe tipuri de teren şi totodată să ajute la urcarea scărilor”, spune oficialii NASA.

Pentru a realiza exoscheletul X1, NASA colaborează cu The Florida Institute for Human and Machine Cognition (IMHC) şi cu Oceaneering Space Systems, o companie din Houston. Tehnologia folosită se bazează pe Robonaut 2, un robot al NASA aflat la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale.

X1 se află încă în etapa de dezvoltare, astfel că nu se ştie încă data la care acest exoschelet va putea fi folosit de astronauţi.

Sursa: NBC News