Home » D:News » În aşteptarea misiunii umane pe Marte: două astronave noi vor fi testate în 2014

Publicat: 26.12.2013
În următoarele câteva decenii, colonizarea de către oameni a Planetei Roşii ar putea deveni un fapt împlinit. Două noi vehicule – unul construit din fonduri guvernamentale, altul de către o firmă privată – vor fi testate în SUA anul viitor, în pregătirea acestui proiect grandios.

În septembrie, NASA va lansa capsula Orion (foto 1) într-un zbor de test de 4 ore în jurul Pământului. Inspirată de capsulele Apollo, cu ajutorul cărora oamenii au izbutit să ajungă pe Lună, Orion este proiectată pentru a transporta oameni în misiuni spaţiale pe diatanţe lungi. Testele vor evalua capacităţile de zbor ale capsulei şi capacitatea scutului ei termic de a rezista încingerii produse de reintrarea în atmosferă.

NASA speră că acest zbor fără pilot va servi la clarificarea viziunii sale privind explorarea spaţială în deceniile următoare, viziune ce cuprinde, printre altele, o misiune cu echipaj uman în jurul Lunii în 2021, vizitarea unui asteroid în 2025 şi o misiune cu echipaj uman pe Marte, în deceniul al patrulea al acestui secol.

Tot anul viitor va fi lansată pentru prima oară, într-un zbor de testare, racheta Falcon Heavy, construită de firma particulară SpaceX. Va fi cea mai puternică rachetă aflată în funcţiune în acel moment şi va putea transporta peste 13 tone de încărcătură. Cu toate că nu poate, în acest stadiu, să ducă pe Marte un echipaj uman cu toate cele necesare, ar putea să transporte diferite echipamente şi provizii pe planetă, înainte ca oamenii să ajungă acolo – o idee susţinută de Mars One, o firmă olandeză care speră să trimită oameni pe Marte până în 2025. Alternativ, racheta ar putea duce pe pe orbita planetei componente care să fie asamblate pentru construirea unui vehicul marţian.

Pentru anii următori, NASA are în vedere construirea unei rachete încă şi mai puternice, Space Launch System, capabilă să transporte capsula Orion cu tot cu echipaj, echipament şi provizii, pe Marte.

Sursa: New Scientist / Foto 1: NASA; foto 2: SpaceX