Home » D:News » Ai mereu nasul înfundat? Oamenii de ştiinţă au identificat cauza

Ai mereu nasul înfundat? Oamenii de ştiinţă au identificat cauza

Publicat: 28.12.2013
Ai mereu nasul înfundat? Oamenii de ştiinţă au identificat cauza
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Saint Louis au analizat microbioame, atât ale oamenilor care sufereau de rinosinuzită cronică, cât şi ale unor indivizi clinic sănătoşi. În urma cercetărilor, ei au descoperit că unele probleme cronice legate de sinusuri ar putea fi rezultatul unei inflamaţii declanşate de un răspuns imunitar la microorganisme inofensive.

Constatările, publicate recent în JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery, susţin faptul că inflamaţia ar putea fi cauza rinosinuzitei cronice şi nu infecţiile bacteriene.

Autorul studiului, Rajeev Aurora, de la Universitatea Saint Louis, susţine că lucrarea aduce noi informaţii cu privire la microorganismele care locuiesc în corpurile noastre şi la modul în care răspunde corpul uman atunci când se întâlneşte cu ele.

Rinosinuzita cronică, inflamarea sinusurilor şi a căilor respiratorii pentru mai bine de 3 luni, este una dintre cele mai des întâlnite probleme cronice.

Tratarea poate fi o adevărată provocare având în vedere că mecanismele din spatele rinosinuzitei nu sunt înţelese pe deplin. Deşi, antibiotice pot veni în ajutorul unora dintre pacienţi, mulţi nu se fac bine nici după ce sunt supuşi operaţiilor chirurgicale. Până acum, medicii au propus tot felul de probleme care ar putea cauza rinosinuzita, precum alergiile, deficienţa imunitară, refluxul gastroesofagian, fibroza chistică şi anomalii structurale, însă cauza exactă a rămas un mister.

Recent, Rajeev Aurora a descis să studieze microorganismele care trăiesc în membrana sinuzală, în speranţa de a înţelege mai multe despre rinosinuzita cronică. Ipoteza specialiştilor iniţială a fost simplă: folosind tehnici de secvenţierea, ei urmau să compare bacteriile din sinusurile celor care sufereau de această tulburare cu bacteriile din sinusurile oamenilor clinic sănătoşi. După ce au prelevat probele, oamenii de ştiinţă au analizat două gene: 16S bacteriană şi 18S ribozomală.

După analiză, oamenii de ştiinţă au constatat că diferenţele între microorganismele de la nivelul sinusurilor persoanelor afectate de rinosinuzită cronică nu erau foarte diferite de cele găsite în cazul celor clinic sănătoşi. Aşadar, pentru că diferenţele nu erau semnificative, specialiştii au concluzionat că niciun microorganism nu acţiona ca un patogen.

Ca urmare a acestei constatări, oamenii de ştiinţă, coordonaţi de Aurora, şi-au îndreptat atenţia spre sistemul imunitar. Astfel, ei au descoperit că sistemul imunitar al pacienţilor care sufereau de rinosinuzită cronică era activat de microorganismele indivizilor sănătoşi.

Analize mai amănunţite au scos la iveală faptul că bacteriile şi ciupercile nu cauzează infecţii la nivelul sinusurilor, ci că inflamaţia din această zonă este, de fapt, răspunsul imunitar la aceste bacterii şi ciuperci inofensive.

„Pacienţii care au rinosinuzită cronică sunt hiper-receptivi la aceste microorganisme normale. Răspunsul inflamator şi problemele rezultate din inflamaţia prelungită sunt o reacţie a sistemului imunitar la microorganismele inofensive”, a explicat Aurora.

Sursa: Science Blog