Home » D:News » Cercetătorii spanioli au construit pe Terra o cameră în care sunt simulate condiţiile de pe Marte

Marius Comper 03.27.2014
Cercetătorii spanioli au creat o cameră pe Terra care simulează condiţiile de pe Marte şi care permite testarea echipamentelor necesare pentru misiunile spaţiale pe planeta roşie sau către alte destinaţii din Sistemul Solar, informează AFP.

Pentru a răspunde numeroaselor întrebări care se pun despre posibilitatea de a locui pe Marte, este indispensabil, în primul rând, să se creeze noi senzori şi noi instrumente capabile să detecteze caracteristicile atmosferice şi cele de la suprafaţa acelei planete, au explicat oamenii de ştiinţă spanioli, al căror studiu a fost publicat, marţi, în revista americană Review of Scientific Instruments.

„Marte este un loc potrivit pentru a ne dezvolta cunoştinţele despre planetele asemănătoare Terrei şi reprezintă din acest punct de vedere ţinta a numeroase misiuni organizate de NASA şi de Agenţia Spaţială Europeană (ESA)”, a declarat Jose Angel Martin-Gago, profesor la Institutul de Ştiinţa Materialelor din Madrid, coordonatorul proiectului.

„Grupul nostru s-a concentrat pe misiunea robotului american Curiosity şi pune la punct o staţie meteorologică, utilizabilă pe parcursul viitoarelor misiuni de explorare ale suprafeţei lui Marte”, a adăugat el.

Construind pe Terra, într-o cameră cu vid, sisteme capabile să reproducă mediul marţian, inclusiv temperatura, presiunea atmosferică, compoziţia atmosferice şi radiaţiile, oamenii de ştiinţă pot să testeze instrumente şi senzori în condiţii „reale”.

O cameră de simulare a condiţiilor de pe Marte a permis deja testarea anumitor senzori meteorologici utilizaţi la bordul roverului Curiosity, robotul care a coborât pe suprafaţa marţiană în august 2013.

Echipa spaniolă lucrează în prezent la un program de simulare a prafului de pe Marte.

Cercetătorii iberici au conceput şi construit camere vidate care simulează mediile şi de pe alte planete şi chiar de pe Europa, unul dintre sateliţii naturali ai lui Jupiter, acoperit cu gheaţă, dar şi spaţiul sideral şi regiunile interplanetare.

Savanţii spanioli colaborează în prezent cu NASA pentru a testa o nouă staţie meteorologică în cadrul misiunii Insight (Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) ce vizează plasarea unei sonde pe Marte pentru a studia profunzimile planetei.

Ei vor testa, totodată, instrumentele de pe Mars Environmental Dynamics Analyzer and Sign of Life Detector, pentru a detecta mai ales eventualele urme de viaţă de pe Marte, într-o misiune spaţială prevăzută pentru anul 2020.

Surse: Mediafax, AFP, Eurekalert