Home » D:News » Elefanţii şi girafele ne apără de boli? Un experiment realizat în Africa a dat rezultate surprinzătoare

Mihaela Stanescu 05.02.2014
În Evul Mediu, puricii ce infestau şobolanii au dus la izbucnirea cumplitei pandemii de ciumă rămasă în istorie sub numele de Moartea Neagră. Şi azi, rozătoarele şi paraziţii lor rămân vectori foarte importanţi ai multor boli, iar dispariţia marilor mamifere africane ar spori enorm riscul îmbolnăvirii pentru o mare parte a populaţiei lumii, arată un studiu recent.

Ce legătură este între rozătoarele purtătoare de boli şi marile mamifere africane?

E vorba despre un fenomen numit de cercetători rodentaţie, adică proliferarea rozătoarelor determinată de dispariţia megafaunei.

Cercetătorii de la Universitatea California – Santa Barbara au realizat un experiment în Kenya, blocând accesul mamiferelor mari precum elefanţi, girafe sau zebre în anumite arii, cu ajutorul gardurilor electrice. Cercetătorii s-au concentrat asupra unui grup de boli numite bartoneloze, produse de bacterii din genul Bartonella; infecţia cu aceste bacterii poate provoca, printre altele, endocardită, leziuni ale splinei şi ficatului, pierderi de memorie.

Cercetătorii au constatat că, în zonele ferite de accesul marilor mamifere, numărul rozătoarelor s-a dublat. Această creştere s-a tradus prin creşterea simultană a riscului de îmbolnăvire a populaţiei umane, deoarece rozătoarele au purici, iar puricii lor sunt vectori ai bacteriilor Bartonella şi ai altor agenţi infecţioşi, după cum au arătat analizele de laborator. Rezultatele au fost comunicate în  Proceedings of the National Academy of Sciences .

Înmulţirea explozivă a rozătoarelor pe fondul reducerii efectivelor megafaunei ar putea reprezenta un mare pericol pentru zone întinse din Africa, acolo unde megafauna este în declin.  Dar acest efect – rodentaţia – poate fi întâlnit nu numai în Africa, ci oriunde există un declin al speciilor mari de mamifere, au explicat cercetătorii.

Studiul oferă încă un motiv pentru care e necesară protejarea şi salvarea de la dispariţie a marilor mamifere: ele ne protejează – chiar dacă indirect – de un asalt periculos al bolilor vehiculate de rozătoare.