Home » D:News » NASA a prezentat prototipul costumului spaţial ce ar putea fi folosit pe Marte. Va fi tipărit 3D pe forma corpului!

Marius Comper 05.04.2014
NASA a prezentat elementele de garderobă esenţiale ale unui prototip de costum spaţial ce ar putea fi purtat de astronauţii care vor realiza prima călătorie spre planeta Marte.

Potrivit agenţiei spaţiale americane, costumul Z-2 este doar un prototip, însă multe dintre elementele sale ar putea fi încorporate în costumele ce vor fi purtate de primii oameni care vor ajunge pe Planeta Roşie.

Costumul include porţiuni emiţătoare de semnale luminoase, ca şi fire luminiscente, care ar putea fi personalizate, pentru ca astronauţii să fie mai uşor de identificat în condiţii de vizibilitate redusă.

Designul pentru acest prototip de costum spaţial a fost ales de NASA în urma voturilor exprimate de public. Z-2 a învins alte două prototipuri de costume spaţiale şi a obţinut 63% din totalul voturilor exprimate, fiind votat de 233.431 de persoane.

Celelalte două propuneri au fost un costum bazat pe „bio-mimetism” – care imită biolumiscenţa vieţuitoarelor acvatice şi pielea rezistentă a peştilor şi a reptilelor – şi un costum denumit „tendinţe în societate” – care reflectă modul în care hainele de zi cu zi ar putea arăta în viitor.

Costumul Z-2 va fi construit din mai multe părţi, fabricate cu ajutorul imprimantelor 3D, iar o scanare realizată cu un laser 3D va fi utilizată pentru ca fiecare costum să se potrivească perfect cu trupul fiecărui astronaut.

Costumul va fi testat în camere cu vid, într-o piscină deţinută de NASA şi într-o zonă care imită suprafaţa stâncoasă de pe Marte.

În 2012, NASA a realizat prototipul Z-1, ce prezenta numeroase asemănări cu costumul purtat de personajul fictiv Buzz Lightyear din franciza cinematografică „Toy Story”.

Reprezentând prima revizuire majoră a costumelor spaţiale făcută în ultimii 30 de ani de către NASA, Z-1 a fost inclus de revista Time în topul celor mai bune invenţii ale anului 2012.

Z-1    Z-1

„Fiecare prototip din seria de costume spaţiale Z va conţine noi tehnologii care, într-o bună zi, vor fi folosite într-un costum purtat de primii oameni care vor păşi pe Planeta Roşie”, se afirmă într-un comunicat emis de NASA.

„Z-2 aduce un omagiu realizărilor trecute din domeniul costumelor spaţiale, încorporând în acelaşi timp câteva elemente subtile din viitor”, a adăugat agenţia spaţială americană.

Partea dură a costumului Z-2 de la nivelul torsului „asigură acea durabilitate pe termen lung de care este nevoie pentru o activitate planetară extravehiculară”, însă, în ciuda „aspectului său estetic”, acest prototip nu a fost realizat din acelaşi material rezistent şi durabil care este folosit pentru a-i proteja pe astronauţii care efectuează ieşiri pe orbită de impactul cu micrometeoriţi, de temperaturile extreme şi de radiaţii, a explicat NASA.

Surse: Mediafax, BBC News, NASA