Home » D:News » Cum s-ar simţi oamenii pe Marte? Temperatura e mai plăcută decât credeam – cam ca o zi de iarnă blândă pe Terra

Autor: Mihaela Stanescu 06.13.2014
În lipsa vânturilor puternice – consecinţă a atmosferei extrem de rarefiate –, temperaturile de pe planeta Marte ar fi deseori uşor de suportat de către oamenii care s-ar găsi acolo, cred autorii unui nou studiu ştiinţific.

E bine de ştiut, din perspectiva proiectelor de colonizare a planetei Marte: acolo, în bună măsură, nu există senzaţia de răcire suplimentară pe care o produce vântul în zilele reci, aici, pe Pămînt.

E adevărat că, în ceea ce priveşte valorile absolute de temperatură, Marte e o planetă rece: temperatura medie la scară planetară este, acolo, de -63 grade Celsius, în vreme ce pe Terra temperatura medie globală este de +14 grade Celsius. Iar în regiunile tropicale ale Planetei Roşii, temperaturile în timpul nopţii pot scădea până la -90 grade C.

Dar acest nou studiu a luat în considerare pierderea de căldură de către organismul uman, produsă de combinaţia de temperatură şi mişcări ale aerului.

Pe Terra, o planetă cu o atmosferă mult mai densă, vântul accentuează senzaţia de frig, căci „ia” din căldura corpului uman, disipând-o în aer. În schimb, pe Marte, presiunea atmosferică e doar 1% din cea înregistrată pe Terra la nivelul mării; de aceea, chiar dacă vânturile pot bate cu 100 km/h, aerul rarefiat nu transportă căldura la fel de eficient ca vânturile de pe Pământ.

Ca urmare, efectul de răcire suplimentară a corpului, produs de vânt, ar fi aproape inexistent pe Marte.

Un studiu pe această temă, realizat de cercetări americani şi canadieni, a fost publicat recent în Bulletin of the American Meteorological Society.

În locul temperaturilor absolute, cercetătorii au calculat un  nou parametru, – echivalentul terestru al temperaturii marţiene (Earth equivalent temperature); este acea temperatură terestră care, la umbră şi în lipsa vântului, produce aceeaşi pierdere de căldură şi aceeaşi temperatură de suprafaţă ca şi vremea de pe Marte.

Estimările arată că, într-o după-amiază de vară marţiană, în locul în care roverul marţian Pathfinder al NASA a amartizat în 1997, echivalentul terestru ar fi fost de 1 grad Celsius.

Cel puţin sub acest aspect, al felului în care ar resimţi oamenii temperaturile marţiene, mediul planetei Marte pare să fie mai puţin aspru decât se credea, spun autorii.

Totuşi, piederile de căldură n-ar fi neglijabile, dar s-ar face în alt mod decât pe Pământ, unde corpul uman pierde o mare parte din căldura sa din cauza vântului (o formă de convecţie). Pe Marte, corpul uman ar pierde mult printr-un alt mecanism de disipare a căldurii – radiaţia; de aceea, specialiştii trebuie să se gândească la un nou mod de a proiecta costumele spaţiale destinate explorării planetei Marte, astfel încât să reducă pierderea de căldură prin acest mecanism.

Sursa: AAAS Science