Home » D:News » Nu toate grăsimile saturate sunt la fel: unele ne protejează de diabet, susţine un grup de cercetători

Autor: Mihaela Stanescu 08.06.2014
Contrar ideii mult vehiculate că grăsimile saturate sunt, fără excepţie, dăunătoare sănătăţii, o echipă de oameni de ştiinţă susţine că unele tipuri de grăsimi saturate, întâlnite în produse lactate, precum iaurtul, ar fi benefice organismului, reducând riscul apariţie diabetului tip 2.

În schimb, grăsimile saturate din carnea roşie şi anumite alimente prăjite, precum şi cele generate în organism ca urmare a consumului de carbohidraţi şi alcool, ar putea fi nocive.

Diferenţa constă în numărul de atomi de carbon conţinuţi în moleculele de acizi graşi ce intră în componenţa acestor grăsimi, arată un studiu publicat în jurnalul The Lancet Diabetes and Endocrinology.

Un număr par de atomi de carbon – 14, 16, 18 – este asociat cu creşterea riscului de diabet tip 2, în timp ce un număr impar (15 sau 17) este corelat cu un efect protector împotriva acestei boli.

Cercetările au fost realizate pe mai mult de 340.000 de persoane din 8 ţări europene; dintre participanţi, 12.403 s-au îmbolnăvit de diabet tip 2.

Grăsimile saturate, întâlnite în produse de origine animală precum carne, brânzeturi, unt, erau considerate în general nesănătoase şi asociate cu creşterea nivelului de colesterol şi a riscului de apariţie a bolilor de inimă şi a diabetului tip 2.

Aceste noi descoperiri arată însă că nu toţi acizii graşi din grăsimile saturate sunt la fel, în ceea ce priveşte efectul asupra organismului, spune conducătorul studiului, dr. Nita Forouhi, din cadrul Medical Research Council Epidemiology Unit, Cambridge University.

Acizii graşi cu număr impar de atomi de carbon sunt întâlniţi în iaurt şi alte produse lactate, astfel încât aceste alimente ar avea un efect protector împotriva diabetului tip 2, cred cercetătorii.

Situaţia e mai complicată când e vorba despre acizii graşi cu număr par de atomi de carbon, deoarece aceştia, chiar dacă nu sunt ingeraţi ca atare, prin consumul de carne, de exemplu, pot fi totuşi sintetizaţi de organismul uman în urma consumului de carbohidraţi şi alcool.