Home » D:News » Mega-racheta construită de NASA pentru a duce oamenii pe Marte ar putea distruge totul în jur (GALERIE FOTO)

08.23.2014
NASA lucrează în prezent la construirea unui nou vehicul spaţial - Space Launch System (SLS) - care ar urma să transporte capsula spaţială cu ajutorul căreia oamenii ar putea explora în viitor Planeta Roşie. Dar un impediment major este faptul că racheta ar produce un zgomot atât de puternic, încât specialiştii se tem că undele sonore ar putea avaria clădirile din jur şi ar putea afecta sănătatea oamenilor.

Înalt de 117 metri, SLS va putea furniza peste 4 milioane de kg-forţă de propulsie la decolare şi va cântări aproape 3.000 de tone.Mega-racheta va revoluţiona explorarea spaţiului cosmic, dar construirea ei se loveşte de unele obstacole majore.

SLS – reprezentare artistică    Imagine: NASASLS - reprezentare artistică

NASA testează deja modele mai mici – printre care un model cât 5% din mărimea reală -, ca urmare a temerilor că racheta s-ar putea dovedi prea zgomotoasă.

NASA testează un model cât 5% din mărimea reală a SLS, pentru a studia problema zgomotului produs de motoare.    Imagine: NASANASA testează un model cât 5% din mărimea reală a SLS, pentru a studia problema zgomotului produs de motoare.

Studii anterioare au arătat că energia acustică emisă de motoarele unei rachete este se concentrează în sunetele din gama de frecvenţe joase şi mijlocii. Aceste tipuri de unde sonore ar putea  afecta personalul din imediata apropiere a poligonului de lansare, ar putea dăuna auzului astronauţilor şi ar putea avaria construcţiile din jur. Testele efectuate de NASA vor ajuta la proiectarea unui sistem de lansare care să nu aibă impact sever, dar să fie suficient de puternic pentru a face faţă sarcinilor deosebite pe care le au în vedere proiectanţii săi.

Mega-racheta va avea 4 motoare ce reprezintă o versiune îmbunătăţită a motorului folosit în misiunile spaţiale dintre anii 1981 şi 2011.

Modelul de motor ce va fi folosit pentru SLS. Mega-racheta va avea 4 asemenea motoare.    Imagine: NASAModelul de motor ce va fi folosit pentru SLS. Mega-racheta va avea 4 asemenea motoare.

SLS – reprezentare artistică    Imagine: NASASLS - reprezentare artistică

NASA a semnat un contract de 2,8 miliarde USD cu Boeing pentru construirea SLS, cea mai mare rachetă proiectată până în prezent. Primele zboruri de testare sunt programate pentru anul 2017.

Vor exista 2 versiuni ale rachetei:

• una, mai mică, va cântări 2494 de tone, va avea o înălţime de 98 m şi va putea transporta 70 tone metrice de încărcătură.
  • versiunea „masivă”, de 117 m înălţime, capabilă să transporte 130 de tone metrice, va fi cel mai puternic vehicul de acest fel din istoria de până acum a omenirii.
SLS – cea mai puternică rachetă construită de om.    Imagine: NASASLS - cea mai puternică rachetă construită de om.

SLS – mult mai puternic decât orice rachetă construită de NASA până acum.     Imagine: NASASLS - mult mai puternic decât orice rachetă construită de NASA până acum.

Racheta va fi utilizată pentru a transporta astronauţii pe Staţia Spaţială Internaţională şi va permite explorarea asteroizilor, a planetei Marte şi chiar a spaţiului de dincolo de graniţele Sistemului Solar.

Racheta ar putea lansa sonde robotice spaţiale, precum Europa Clipper (o misiune care ar putea explora satelitul Europa al lui Jupiter) pe traiectorii directe spre planetele din zona exterioară a Sistemului Solar, fără a mai fi necesară utilizarea gravitaţiei planetelor pentru accelerarea sondei, ceea ce ar reduce durata călătoriei acesteia până la destinaţie. Pentru Europa Clipper, durata ar putea fi redusă la jumătate, dacă s-ar folosi SLS, comparativ cu utilizarea altor sisteme de lansare.

Iar o misiune de aducere a unei mostre de pe Marte ar putea fi realizată cu ajutorul unei singure rachete în loc de trei, dacă s-ar folosi SLS.

Oamenii de ştiinţă întrevăd şi alte utilizări ale acestui sistem de lansare ce va revoluţiona cercetarea spaţială, precum colectarea de mostre de pe corpuri cereşti îndepărtate, cum ar fi satelitul saturnian Enceladus.