Home » D:News » Forme de viaţă stranii descoperite în ocean: creaturile nu seamănă cu nimic altceva din lumea vie

Mihaela Stanescu 09.05.2014
Creaturi extrem de ciudate – animale cu înfăţişarea unor ciuperci – au fost descoperite în adâncurile oceanului, în apele Australiei. Ele nu se încadrează în niciuna dintre încrengăturile de vieţuitoare existente azi, iar oamenii de ştiinţă bănuiesc că ar putea fi înrudite cu unele forme de viaţă extincte, care au trăit în urmă cu peste o jumătate de miliard de ani.

Noul gen de animale – denumit de biologi Dendrogramma – cuprinde două specii (Dendrogramma enigmatica şi Dendrogramma discoides), animale cu aspectul unor ciuperci, ale căror corpuri sunt formate dintr-un înveliş extern şi un stomac intern, separate printr-un strat de materie gelatinoasă, numit mezoglee.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Copenhaga, care au descris cele două specii într-un articol publicat în jurnalul PLOS ONE, sunt de părere că ele ar fi reprezentante ale unei ramuri timpurii a arborelui filogenetic al animalelor şi ar putea fi înrudite cu unele forme de viaţă azi dispărute, animale cu corpul moale care au lăsat în Australia fosile cunoscute sub numele de „fauna de la Ediacara”; acestea au trăit acum 600 de milioane de ani şi erau considerate o „încercare nereuşită” de trecere de la viaţa unicelulară la cea multicelulară.

Biologii consideră că fauna de la Ediacara este un reper important în evoluţia vieţii pe Pământ, deoarece a existat imediat înaintea diversificării explozive a formelor de viaţă, petrecută la începutul perioade cambriene, acum 541 de milioane de ani şi cunoscută sub numele de radiaţia cambriană sau explozia cambriană.

Cele două specii de Dendrogramma au fost descoperite într-un lot de organisme marine colectate în 1986, de la adâncimi de 400-1000 m, din apele insulei australiene Tasmania. Specialiştii intenţionează să încerce să găsească exemplare proaspete ale unor asemenea animale, care să poată fi studiate prin analize moleculare, pentru a lămuri relaţiile lor de înrudire cu celelalte animale.