Home » D:News » O gaură neagră uriaşă a fost descoperită în centrul unei galaxii pitice. Are o masă de 21 de milioane de ori mai mare ca a Soarelui

Descopera 09.18.2014
O gaură neagră super-masivă, înzestrată cu o masă de 21 de milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui, a fost descoperită în centrul unei galaxii pitice ultra-compacte, denumită M60-UCD1, a anunţat, miercuri, o echipă internaţională de astronomi, al cărei studiu a apărut în revista Nature.

„Este cea mai mică galaxie şi cea mai strălucitoare dintre cele cunoscute şi care are în centrul ei o gaură neagră super-masivă”, a declarat Anil Seth, principalul autor al studiului, transmite AFP.

Această descoperire îi face pe oamenii de ştiinţă să creadă că multe alte galaxii pitice ultra-compacte pot conţine la rândul lor găuri negre uriaşe, iar astfel de structuri cosmice ar putea fi întâlnite mult mai frecvent decât se credea anterior.

Găurile negre super-masive au o masă de cel puţin 1 milion de ori mai mare decât masa Soarelui.

Gaura neagră descoperită în centrul galaxiei M60-UCD1 cu ajutorul observatorului astronomic Gemini şi al telescopului spaţial Hubble are o masă echivalentă cu 21 de milioane de mase solare. Ea reprezintă 15% din masa totală a galaxiei care o găzduieşte (de 140 de milioane de ori mai mare decât Soarele).

Prin comparaţie, gaura neagră super-masivă din galaxia noastră, Calea Lactee, are o masă de cinci ori mai mică, fiind de 4 milioane de ori mai mare decât masa Soarelui. Masa ei reprezintă doar 0,01% din masa totală a Căii Lactee, estimată la 50 miliarde de mase solare.

Găuri negre super-masive au fost deja descoperite şi în alte galaxii pitice. „Totuşi, M60-UCD1 se evidenţiază în mod categoric, întrucât este foarte compactă, iar gaura ei neagră este foarte masivă”, a subliniat Amy Reines, profesor la Universitatea Michigan din Statele Unite, într-un editorial publicat în revista Nature.

Astronomii au propus deja un scenariu pentru a explica uimitoarea descoperire a lor. Ei cred că galaxia pitică M60-UCD1, situată în constelaţia Fecioarei, la o distanţă de aproximativ 54 milioane de ani-lumină de Terra, ar fi putut fi o galaxie mult mai mare, „cu peste 10 miliarde de stele”, şi o gaură neagră proporţional de mare. Însă ea ar fi fost „jefuită” de toate stelele de la marginea ei de o galaxie apropiată, mult mai mare, M60.

„S-a întâmplat probabil în urmă cu 10 miliarde de ani. Nu putem şti cu siguranţă”, a declarat Anil Seth.

Gaura neagră super-masivă aflată în centrul galaxiei M60 este la rândul ei „un monstru”, a cărui masă este de 4,5 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui.