Home » D:News » Cercetătorii au identificat pentru prima dată mirosul unei comete

Cercetătorii au identificat pentru prima dată mirosul unei comete

Publicat: 24.10.2014
Mirosul cometei 67P/ Ciuriumov-Gherasimenko a fost identificat cu ajutorul sondei Rosetta, o reuşită importantă din punct de vedere ştiinţific pentru că poate ajuta la identificarea originii substanţelor chimice din Sistemul Solar, care au dus la formarea Terrei şi la apariţia vieţii, transmite AFP.

Sonda europeană Rosetta, care va încerca pe 12 noiembrie să trimită un robot pe suprafaţa cometei 67P/ Ciurimov-Gherasimenko, a identificat „parfumul” acestui obiect spaţial, compus din miros de ouă stricate, de grajd şi arome de alcool.

Rosetta dispune, printre alte instrumente, şi de un spectometru, numit Rosina, capabil să studieze compoziţia cozii cometei, formată din gaze şi praf emanate de nucleu sub acţiunea radiaţiilor solare.

Deşi cometa se află la peste 400 de milioane de kilometri de Soare, Rosina a putut deja să identifice o serie de molecule. Iniţial, instrumentul a detectat prezenţa apei, a monoxidului şi a dioxidului de carbon, amoniacului, metanului şi metanolului (alcool metilic, n.r.).

Spectometrul a găsit apoi formaldehidă (formol, n.r.), hidrogen sulfurat, cianură de hidrogen, dioxid de sulf şi sulfură de carbon, potrivit informaţiilor publicate de Agenţia Spaţială Europeană (ESA) pe blogul misiunii Rosetta.

„Parfumul cometei 67P/ Ciuriumov-Gherasimenko este foarte puternic, cu un miros de ouă stricate (hidrogen sulfurat), de grajd (amoniac) şi mirosul înţepător şi sufocant al formaldehidei”, a descris aromele emanate de cometă Kathrin Altwegg, cercetătorul principal care lucrează cu instrumentul Rosina al sondei spaţiale.

„Toate aceste mirosuri se amestecă cu aroma amăruie, de migdale, a cianurii de hidrogen. Adăugaţi un parfum de alcool (metanol) acestui mix de arome, alături de cele de oţet ale dioxidului de sulf şi un pic de parfum dulce şi aromatic de sulfură de carbon şi veţi obţine «mireasma» cometei”, a explicat Kathrin Altwegg.

Dincolo de aspectul anecdotic, „toate acestea compun un amestec foarte interesant din punct de vedere ştiinţific pentru studierea originii materialelor Sistemului Solar, formării Terrei şi apariţiei vieţii”, a mai declarat Kathrin Altwegg.

Misiunea spaţială Rosetta este prevăzută să acompanieze cometa cel puţin până la trecerea acesteia pe lângă Soare, în august 2015.

Pe 12 noiembrie anul acesta, ESA va încerca să plaseze pe suprafaţa nucleului cometei un robot laborator, Philae, aflat la bordul sondei spaţiale, într-un eveniment în premieră în istoria explorării spaţiale.