Home » D:News » NASA a făcut o descoperire stranie despre planeta Marte. ”A început deja să se distrugă” – FOTO

11.12.2015
Phobos orbitează la o distanţă de 6.000 de kilometri deasupra suprafeţei lui Marte şi este mai aproape de planeta sa decât orice altă lună din sistemul solar. Gravitaţia planetei Marte atrage Phobos, cel mai mare dintre cei doi sateliţi ai săi, cu aproximativ 2 metri la fiecare sută de ani.
Oamenii de ştiinţă se aşteaptă ca luna Phobos să fie distrusă  în aproximativ  30 – 50 milioane de ani.

“Noi considerăm că Phobos a început deja să se distrugă, iar primul semn al acestui proces este mulţimea de adâncituri de pe suprafaţa lui”, afirmă Terry Hurford, reprezentantul NASA de la Centrul Goddard pentru zborurile spaţiale din Greenbelt (Maryland, SUA).

Descoperirile lui Hurford şi ale colegilor săi au fost prezentate în 10 noiembrie, la Reuniunea anuală a Diviziei de Ştiinţă Planetară ale Societăţii Americane de Astronomie,  ce a avut loc la National Harbor, Maryland.

Sursa foto: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Grotele de pe Phobos au fost considerate, mult timp, a fi fracturi provocate de impactul craterului Stickney. Această coliziune a fost atât  de puternică încât a fost extrem de aproape de distrugerea lunei Phobos.

Mai nou, cercetatorii au presupus  că aceste adâncituri pot fi în rezultatul mai multor impacturi mici cu materialele evacuate de Marte. Noile studii ale lui Hurford şi ale colegilor săi susţin ideea că aceste semne apar ca urmare a deformării Phobos de către forţele mareice cauzate de atracţia gravitaţională dintre Marte şi Phobos. Planeta Pământ şi satelitul său natural Luna se atrag între ele la fel, producând mareele în oceane şi conferind celor două forma unui ou în loc de o sferă perfect rotundă.

„Cel mai amuzant rezultat arată că Phobos are, la suprafaţă, un fel de material uşor coeziv. Acest lucru are sens atunci când te gândeşti că materialele pulverulente, în microgravitaţie, se comportă destul de imprevizibil”, a declarat unul dintre autorii studiului, Erik Asphaug, de la Şcoala de Exploatare a Spaţiului şi Pământului de la Universitatea de Stat din Arizona (Tempe, SUA).

Toate acestea înseamnă că forţele mareice care acţionează asupra Phobos pot produce mai multă presiune pentru a  fractura suprafaţa satelitului. Această explicaţie se potriveşte, de asemenea, cu observaţia că unele adâncituri sunt mai recente decât altele.

Ce se întâmplă cu plantele atunci când cresc în apropiere de rămășițe umane