Home » D:News » Educaţia de azi şi schimbările climatice de mâine

Educaţia de azi şi schimbările climatice de mâine

09.03.2019
Educaţia de azi şi schimbările climatice de mâine
Încălzirea climei, precum educaţia, reprezintă una dintre problemele de actualitate care, din păcate, nasc controverse. Comunitatea ştiinţifică internaţională trage semnale de alarmă şi afirmă că dacă nu schimbăm nimic din felul în care facem lucrurile în prezent, dacă urmăm acelaşi mod de a face business, ne îndreptăm spre o medie a temperaturii globale cu 5 grade mai mult decât în perioada pre-industrială.

Acum suntem aproape de +1 grad. Problema cea mai alarmantă este faptul că mulţi oameni nu par să înţeleagă ce înseamnă o creştere cu 5 grade. Şi, deşi există unele presupuneri şi încercări de a estima cum ar fi viaţa într-o lume cu 5 grade mai caldă, nu putem şti cu adevărat. Ce ştim însă este cum a arătat lumea cu 5 grade mai puţin – ultima eră glaciară, acum 14.000 de ani. Atunci, creşterea temperaturilor până la cele de astăzi s-a realizat în 5.000 de ani, cu aproximativ 0,1 grade pe secol. În ziua de azi riscăm o creştere cu 5 grade într-un secol.

O astfel de schimbare atinge în primul rând comunităţile vulnerabile. Proiectul Competenţe pentru educaţia privind schimbările climatice în comunităţile vulnerabile  vine în sprijinul acelor comunităţi care au contribuit cel mai puţin la emisiile cu gaze de seră (care afectează clima) dar care riscă să fie afectate cel mai tare.

Pornit la iniţiativa Asociaţiei REPER21 (România), cu finanţare prin Erasmus+ şi realizat în parteneriat cu Asociaţia Connected by Nature (Franţa) şi Fundaţia Ecosistemi (Italia), proiectul a reunit, profesori, lideri de opinie sau activişti comunitari cu rol de educatori în comunităţi. Aceştia şi-au dezvoltat competenţele pedagogice utile pentru sensibilizarea si pregătirea comunităţilor în vederea adaptării la schimbările climatice.

Iniţiatorii proiectului cred că educaţia poate fi cheia schimbărilor climatice. Strategia bazată pe educaţie ar putea fi cea mai potrivită pentru comunităţile vulnerabile care, prin definiţie, au mai puţin acces la tehnologie, mai puţină putere de negociere, mai puţine fonduri pentru a-şi adapta structurile economice şi sociale la efectele schimbărilor climatice. Dar, pentru ca educaţia să poată juca acest rol de micşorare a efectelor, este necesară o doză de asumare şi dedicare şi din partea profesorilor din sistemul de învăţământ, nu doar dinspre instituţiile specializate sau ONG-urile pentru care prevenirea schimbărilor climatice face parte din misiunea lor specifică.

„Educaţia pentru schimbările climatice” (ESC) nu se poziţionează ca o nouă disciplină autonomă, ci tinde spre o abordare transversală, pe care diferiţi actori din educaţia formală, nonformală şi informală o pot integra în programele lor pentru ca acestea să evolueze. ESC încearcă să asigure o mai bună adaptare la realităţile societăţii prezente şi viitoare.

În contextul proiectului de faţă, vorbim de un program de pedagogie ESC, iar competenţele pedagogice vizate de proiectul celor de la Reper21 sunt complexe, gândite într-un sistem alcătuit din 3 etape: Modulul 1 – „A şti”, axat pe acumularea de cunoştiinţe, Modulul 2 – „A şti să faci”, axat pe dezvoltarea atitudinilor şi Modulul 3 – „ A şti să fii”, axat pe dezvoltarea aptitudinilor. Fiecare dintre cele 3 module are o curriculă specifică, creată special pentru acest proiect, care necesită un total de 100 de ore de curs pentru predare.

Practic, proiectul a creat o resursă educaţională dedicată educatorilor, pentru a-i pregăti în privinţa schimbărilor climatice, în speţă a celor care lucrează în comunităţi defavorizate. Proiectul a avut ca obiectiv de bază să dezvolte competenţele pedagogice indispensabile pentru ESC cu un grup de 12 profesori români, 12 activişti comunitari francezi şi 12 consultanţi de mediu italieni, care îşi desfăşoară activitatea în comunităţi vulnerabile (oraşe mici sau periferii dezindustrializate, cartiere tip ghetou, zone rurale subdezvoltate). În plus, s-a creat pe pagina proiectului o bază de resurse utile, conţinând jocuri şi activităţi care pot fi accesate şi utilizate de către oricine.

În ultima etapă a proiectului, cei 36 au lansat împreună comunitatea de practică „Competenţe climatice”, deschisă şi promovată spre alţi actori europeni activi în educaţie. În paşi mici dar siguri, există loc şi dorinţă de schimbare în mai bine, iar acest proiect şi altele cu aspiraţii similare sunt mişcările ce vor creşte România de mâine prin educaţie.

Proiectul s-a desfăşurat în perioada octombrie 2016 – septembrie 2018 şi a beneficiat de un grant de 107.200 euro din bugetul educaţiei pentru adulţi (Acţiunea cheie 2). Pentru a construi mai eficient un spaţiu european al educaţiei, bugetul programului Erasmus+ pentru 2019 a fost mărit, revenind Romaniei un buget de 3,5 milioane euro pentru formarea profesională prin acţiunea-cheie 2.

 

Cele mai noi articole
Un arheolog susține că o locuință din cripta unei biserici din Nazaret ar putea fi casa părintească a lui Iisus
Un arheolog susține că o locuință din cripta unei biserici din Nazaret ar putea fi casa părintească a lui Iisus
Inteligența artificială a ajuns îndeajuns de inteligentă pentru a semnala când nu mai este de încredere
Inteligența artificială a ajuns îndeajuns de inteligentă pentru a semnala când nu mai este de încredere
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum ajută inteligența artificială cercetătorii să înțeleagă activitatea cerebrală din spatele gândurilor
Cum ajută inteligența artificială cercetătorii să înțeleagă activitatea cerebrală din spatele gândurilor
O specie de furnici este echipată cu o „armură biominerală” nemaivăzută până acum la insecte
O specie de furnici este echipată cu o „armură biominerală” nemaivăzută până acum la insecte
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Infecția cu virusul Zika ar putea fi tratată cu o serie de antibiotice obișnuite
Infecția cu virusul Zika ar putea fi tratată cu o serie de antibiotice obișnuite
Platforma de streaming Spotify a resetat 350.000 de parole
Platforma de streaming Spotify a resetat 350.000 de parole
Spectacole care se joacă de obicei cu casa închisă, online în acest weekend
Spectacole care se joacă de obicei cu casa închisă, online în acest weekend
Parlamentul European a votat introducerea rating de reparabilitate
Parlamentul European a votat introducerea rating de reparabilitate
Un studiu al cercetătorilor de la UBB Cluj arată cât de mult a crescut indicele de modernitate a României în 25 de ani
Un studiu al cercetătorilor de la UBB Cluj arată cât de mult a crescut indicele de modernitate a României în 25 de ani
Liberalii și dezvoltarea industriei românești de la sfârșitul secolului al XIX-lea
Liberalii și dezvoltarea industriei românești de la sfârșitul secolului al XIX-lea
Top 10 porecle regale deloc măgulitoare
Top 10 porecle regale deloc măgulitoare
O plantă din China, folosită de mii de ani în leacurile tradiționale, și-a schimbat complet culoarea pentru a nu mai fi culeasă
O plantă din China, folosită de mii de ani în leacurile tradiționale, și-a schimbat complet culoarea pentru a nu mai ...
Oamenii de știință sunt îngrijorați de vaccinul COVID-19 produs de AstraZeneca, iar compania vrea un studiu suplimentar
Oamenii de știință sunt îngrijorați de vaccinul COVID-19 produs de AstraZeneca, iar compania vrea un studiu suplimentar
Un asteroid „potențial periculos” și la fel de înalt ca Burj Khalifa va trece, duminică, pe lângă Pământ
Un asteroid „potențial periculos” și la fel de înalt ca Burj Khalifa va trece, duminică, pe lângă Pământ
Amenințarea lansată de Iran după asasinarea directorului programului nuclear
Amenințarea lansată de Iran după asasinarea directorului programului nuclear
Exploratorul care a făcut pentru prima dată  înconjurul lumii
Exploratorul care a făcut pentru prima dată înconjurul lumii