Home » D:News » SpaceX anunţă un plan pentru a reduce vizibilitatea satelitilor Starlink

SpaceX anunţă un plan pentru a reduce vizibilitatea satelitilor Starlink

Autor: Adrian Popovici 05.10.2020
SpaceX anunţă un plan pentru a reduce vizibilitatea satelitilor Starlink
Oamenii de ştiinţă acuză că sateliţii SpaceX interferează cu observaţiile lor.

Starlink este un proiect ambiţios al SpaceX pentru a oferi internet de mare viteză pe întreaga suprafaţă a Pământului, totuşi, începând cu lansarea primului lot de astfel de sateliţi în luna mai a anului 2019, oamenii de ştiinţă au atras atenţia că sateliţii care formează această „constelaţie” reprezintă un pericol şi asta deoarece reflectă lumina solară, afectând instrumentele ştiinţifice de pe orbită. De asemenea, cercetătorii subliniază şi pericolul deşeurilor spaţiale pe care un număr ridicat de sateliţi pe orbită îl ridică, notează Science Alert.

„Deşi majoritatea acestor reflecţii pot fi atât de slabe încât sunt greu de ales cu ochiul liber, ele pot fi în detrimentul capacităţilor sensibile ale telescoapelor astronomice mari de la sol, inclusiv a telescoapelor cu unghi larg extrem de în curs de construcţie. În al doilea rând, în ciuda eforturilor notabile de a evita interferarea cu frecvenţele radio astronomiei, semnalele radio agregate emise de sateliţi pot încă ameninţa observaţiile astronomice pe toate lungimile de undă”, după cum a atras atenţia, într-un comunicat, Uniunea Astronomică Internaţională.

Aceste probleme au fost discutate în cadrul  Decadal Survey on Astronomy and Astrophysics 2020, Astro 2020, care a avut loc la finalul lunii aprilie, iar reprezentanţii SpaceX au declarat: „Sateliţii Starlink au fost proiectaţi să zboare la o altitudine foarte mică în comparaţie cu alţi sateliţi de comunicaţii. Facem acest lucru pentru a acorda prioritate siguranţei traficului spaţial şi pentru a minimiza latenţa semnalului dintre satelit şi utilizatorii care primesc servicii de internet de la acesta”.

SpaceX a propus o gamă de soluţii care să rezolve problemele create de către sateliţii Starlink, printre acestea se numără o serie de experimente cu materialele care se află pe exteriorul sateliţilor pentru a le scădea capacitatea de a reflecta lumina. De asemenea, oamenii de ştiinţă ai companiei lucrează şi la o serie de opţiuni care să reducă încălzirea sateliţilor sub razele soarelui, care fac ca aceştia să strălucească în spectrul infraroşu.

Oamenii de ştiinţă de la lucrează deja şi la identificarea unor moduri în care sateliţii pot fi poziţionaţi astfel încât să poată să primească destulă lumină solară pentru încărcare, dar fără a periclita instrumentele ştiinţifice. De asemenea, SpaceX pune la dispoziţia cercetătorilor o platformă care urmăreşte poziţia sateliţilor, asta pentru ca aceştia să ştie când se pot aştepta la interferenţe.

Pericolul „constelaţiei” de sateliţi Starlink