Home » D:News » Gunoiul spaţial care ameninţă Terra. O bucată masivă dintr-o rachetă chineză s-a prăbuşit necontrolat pe Terra

Ioana Matei 05.13.2020
O bucată masivă dintr-o rachetă chineză, de peste 19 tone, s-a prăbuşit pe planeta noastră luni, 11 mai. Astfel, Long March 5B a devenit cel mai greu obiect de pe orbită care a căzut necontrolat pe Terra în ultimele trei decenii, potrivit lui Jonathan McDowell, un astrofizician de la Harvard.

Ultima oară când un obiect mai greu a avut o intrare necontrolată a fost în 1991, atunci când staţia spaţială sovietică Salyut-7 a reintrat în atmosfera Pământului deasupra Argentinei, a scris McDowell pe Twitter.

Long March 5B a trecut deasupra Hollywood și Central Park din New York

Un grup de monitorizare a spaţiului, coordonat de Forţele Aeriene ale SUA, a anunţat că Long March 5B a reintrat în atmosferă la ora 18.33 (ora României), luni, 11 mai 2020. La acel moment, se afla chiar deasupra coastei de vest a Africii, iar ulterior a trecut peste Hollywood, Colorado Spring şi Central Park din New York, potrivit spuselor lui McDowell.

„Nu am văzut niciodată o reintrare în atmosferă atât de mare care să treacă peste atât de multe zone metropolitane”, a mai scris astrofizicianul pe Twitter.

Calea de reintrare a rachetei a fost determinată în mod special de vremea spaţială din ultimele zile, a mai spus McDowell.

O rachetă rusească s-a dezintegrat în spaţiu, lăsând în urmă resturi orbitale

Agenţia spaţială Roscosmos a Rusiei a anunţat, duminică, că rezervoarele unei rachete care a lansat un satelit ştiinţific în 2011 s-au dezintegrat în orbita Pământului, deasupra Oceanului Indian, informează Futurism.

Acelaşi grup de monitorizare a spaţiului, condus de Forţele Aeriene americane, a transmis, sâmbătă, că momentan urmăresc 65 de bucăţi separate asociate cu racheta rusească. „Nu există dovezi că a fost vorba de o coliziune”, a transmis agenţia de monitorizare americană.

Incidentul atrage atenţia asupra unei probleme extrem de gravă: mai mult de jumătate din resturi din orbita Pământului sunt monitorizate de Programul de Resturi Orbitale al NASA. Se estimează că 100 de milioane de obiecte în plus, fiecare având dimensiunea de 1 mm sau mai puţin, orbitează Terra, potrivit Live Science.

Chiar şi bucăţile mici de gunoi spaţial ar putea produce un dezastru. O coliziune la o viteză foarte mare, cu o navă spaţială sau un satelit, ar putea pune în pericol operaţiuni de securitate naţională sau chiar şi vieţile oamenilor.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Soluţia lui Elon Musk la problemele pe care le creează sateliţii plasaţi în orbită de SpaceX

Un satelit Intelsat a fost reparat în orbită

Forţele Spaţiale ale SUA au efectuat prima lansare pe orbită