Home » D:News » NASA a terminat de construit oglinda telescopului Nancy Roman

NASA a terminat de construit oglinda telescopului Nancy Roman

Adrian Popovici 09.14.2020
NASA a terminat de construit oglinda telescopului Nancy Roman
Agenția spațială a anuțat că a terminat de construit oglinda principală a telescopului Roman, aceasta având un diametru de 2,4 metri. Credit foto: NASA

Oficialii NASA au anunțat că construcția telescopului Nancy Roman a depășit o etapă importantă, oamenii de știință reușind să finalizeze oglinda principală a acestui instrument științific. Oglinda de 2,4 metri a avut nevoie de mai puțin timp pentru a fi gata în comparație cu oglinzile altor telescoape spațiale și asta deoarece nu a fost construită de la zero. Oamenii de știință au refolosit pentru acest proiect o oglindă de la National Reconnaissance Office, notează Science Alert.

Telescopul spațial roman Nancy Grace Roman a fost numit inițial WFIRST, Wide Field Infrared Space Telescope. Proiectul telescopului a fost aprobat în februarie 2016, iar în mai 2020 NASA a anunțat schimbarea numelui. Noul nume a fost ales în onoarea primei femei care a ocupat funcția de astronom șef al NASA și care a murit în anul 2018.

„Inima telescopului”

Oglinda primară este considerată inima unui telescop, aceasta are rolul de capta lumina care poate fi apoi direcționată către diferite instrumente. Oglinda primară a telescopului Roman are aceeași dimensiune ca cea a lui Hubble, dar este mult mai ușoară datorită progreselor tehnologice din ultimele trei decenii.

Cercetătorii au proiectat telescopul pentru a avea un câmp vizual mult mai larg decât Hubble, de fapt de 100 de ori mai mare. Își va folosi puterea și câmpul vizual larg pentru a examina obiectele cosmice din apropiere și din departe. De asemenea, va putea realizat observații în spectrul infraroșu, precum Telescopul spațial James Webb (JWST). Misiunea principală a JWST este de a privi cât mai departe în timp posibil și de a vedea primele lumini din Univers. telescopul Roman este diferit, câmpul său vizual larg înseamnă că sarcinile sale principale vor viza studiul energiei întunecate și exoplanetele.

„Realizarea acestei etape este foarte interesantă”, explică Scott Smith, oficial al proiectului de construire al Telescopului Roman și cercetător al Centrul Goddard al NASA din Greenbelt, Maryland. Acesta mai adaugă: „Succesul se bazează pe o echipă în care fiecare persoană își îndeplinește rolul. Toată lumea joacă un rol important în obținerea primelor imagini”.

Odată ce oglinda primară colectează lumina infraroșie, lumina este trimisă către cele două instrumente principale ale sale: coronograful și instrumentul de analiză cu câmp larg. Primul permite telescopului să studieze exoplanetele prin blocarea luminii provenite de la steaua lor. Deși acesta nu va fi primul telescop care folosește un coronagraf, chiar și Hubble are unul, dar mult mai slab, acesta ar trebui să permită telescopului să vadă planete a căror lumină este de 1 miliard de ori mai slabă decât cea a stelele lor.

Instrumentul pentru analiza câmpului larg (WFI) este practic o cameră gigantică de 300 megapixeli. Deși are aceeași rezoluție unghiulară ca și Hubble, câmpul său de observație este de aproape 100 de ori mai larg decât cel al lui Hubble. Asta îi va oferi puterea de a cartografia distribuția și structura energiei întunecate în Univers. De asemenea, îi va ajuta pe cercetători să înțeleagă cum a evoluat Universul de-a lungul timpului.