Home » D:News » Cel mai mare vulcan din lume a erupt pentru prima dată în ultimii 38 de ani

Cel mai mare vulcan din lume a erupt pentru prima dată în ultimii 38 de ani

Publicat: 30.11.2022

Cel mai mare vulcan din lume, Mauna Loa din Hawaii, a erupt pentru prima dată în ultimele decenii, înroșind cerul din jurul său. Erupția a început în dimineața zilei de 28 noiembrie, în jurul orei 11:30 (ora României), potrivit Serviciului Geologic al Statelor Unite (USGS).

Agenția american a precizat că lava curgea din partea de nord-est a vulcanului, cunoscută sub numele de Riftul de Nord-Est.

„Fluxurile de lavă nu amenință nicio comunitate aflată în aval și toate indiciile arată că erupția va rămâne în zona Riftului de Nord-Est”, a precizat USGS. Agenția a adăugat că vânturile ar putea transporta cenușă vulcanică, gaze și sticlă în zonele din jur.

Migrarea fluxurilor de lavă și impacturile acesteia, analizate de către specialiști

Avertizarea privind cenușa vulcanică emisă de agenție a determinat compania aeriană Southwest să anuleze 10 zboruri între Hilo și Honolulu.

„În acest moment nu ne așteptăm la alte impacturi”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei aeriene.

„Pe baza evenimentelor din trecut, primele etape ale unei erupții pe Mauna Loa pot fi foarte dinamice, iar locația și avansul fluxurilor de lavă se pot schimba rapid. Dacă erupția rămâne în Moku’āweoweo (caldera de vârf), fluxurile de lavă vor fi cel mai probabil limitate în interiorul pereților caldeirei. Cu toate acestea, dacă orificiile eruptive migrează în afara pereților acesteia, fluxurile de lavă se pot deplasa rapid în pantă”, a transmis USGS.

Agenția de gestionare a situațiilor de urgență și Autoritatea pentru turism din Hawaii au anunțat că nu există o amenințare imediată pentru zonele populate.

Oficialii nu au emis ordine de evacuare, dar au fost deschise mai multe adăposturi.

Un vulcan mai înalt decât Everest

Mauna Loa acoperă jumătate din cea mai sudică insulă din Hawaii – Hawai’i – ridicându-se la peste 4.000 de metri deasupra Oceanului Pacific, ceea ce face vulcanul mai înalt decât Muntele Everest.

Mauna Loa a erupt de 33 de ori din 1843, atunci când a avut loc prima „erupție istorică bine documentată” a vulcanului, potrivit USGS.

Acest vulcan nu a mai erupt din 1984. Erupția vine după săptămâni de cutremure frecvente în vârful vulcanului, care i-au determinat pe oamenii de știință și pe oficiali să ceară locuitorilor să se pregătească pentru evacuare.

De două ori în septembrie, peste 100 de cutremure au fost raportate într-o singură zi, conform Science Alert.

Care sunt efectele erupțiilor vulcanice asupra mediului?

Erupțiile vulcanice aruncă în atmosferă cantități mari de gaze și particule, inclusiv cenușă, dioxid de sulf și dioxid de carbon, potrivit USGS.

Dioxidul de carbon este un gaz cu efect de seră care încălzește planeta, contribuind la schimbările climatice, deși sursele umane de dioxid de carbon, precum arderea de combustibili fosili, contribuie mai mult la încălzirea globală decât erupțiile vulcanice.

Între timp, cenușa și dioxidul de sulf pot produce uneori un efect temporar de răcire a climei.

Povestea neștiută a satului din Epoca Bronzului, îngropat de erupția vulcanului Vezuviu

Japonia are o insulă nouă ca urmare a erupției unui vulcan subacvatic

Test de cultură generală. Care este singurul lac vulcanic din România?

Cercetătorii din Noua Zeelandă dezvoltă un nou sistem care ar putea anticipa erupţiile vulcanice