De ce nu sunt interesate femeile să studieze informatică?

25 06. 2023, 03:00
Sursa foto: Shutterstock

Implicarea tinerelor în informatică este redusă la nivelul întregii Europe, conform unui studiu realizat de Google. Cercetarea a identificat mai multe bariere care împiedică fetele să se orienteze către studiul informaticii și o carieră în domeniul IT.

România este la un nivel destul de ridicat în ceea ce privește educația tinerelor în zona IT&C.

Atât interesul pentru informatică, cât și studiul în acest domeniu sunt reduse în țările europene. În Spania se înregistrează cea mai mare implicare a femeilor în IT&C, 28% dintre fete studiind informatică. Marea Britanie este la polul opus, cu cel mai mic al femeilor în informatică, la jumătate față de Spania.

România înregistrează un procent ridicat al femeilor în informatică

România înregistrează un procent relativ ridicat (în comparație cu celelalte țări europene) al femeilor ce studiază informatică – 21%, peste Italia și Polonia, dar sub Franța și Spania. Interesul este la un nivel similar, ceea ce poziționează România mai jos în ierarhia rezultată în cadrul studiului.

„Informatica este o abilitate fundamentală în societatea viitorului, iar acest studiu răspunde unor întrebări esențiale despre motivele reprezentării tinerelor în această zonă. Identificăm un potențial imens de creativitate pentru domeniul IT&C atribuit fetelor, care nu este pus în valoare decât într-o măsură limitată în prezent. Facem astfel eforturi să reducem acest dezechilibru și să creștem reprezentarea fetelor în informatică, de la nivelul educației și până la cel al carierei.”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google Romania.

De două ori mai probabil ca băieții să studieze informatică în școală

Diferența dintre genuri se face în special la nivelul apartenenței la domeniul IT&C și înțelegerea lui. Studiul Google arată că este de două ori mai probabil ca băieții să studieze (sau să fi studiat) informatică în școală decât fetele:

• 42% dintre băieți și-au exprimat interesul în studierea informaticii vs. 24% dintre fete

• 19% dintre fete spun că înțeleg informatica, vs. 26% dintre băieți

• 28% dintre fete se văd în domeniul IT&C, vs. 36% dintre băieți.

Diferențe se păstrează și în ceea ce privește o carieră în IT&C: doar 24% dintre fete spun că vor să urmeze o astfel de carieră, comparativ cu 38% dintre băieți.

Mai mulți factori critici

Studiul Google a identificat mai mulți factori critici care influențează participarea fetelor în studiul informaticii și practica în domeniul IT&C:

– Informatica este adesea percepută mai degrabă ca un subiect izolat decât o abilitate pe care să o dezvolți: 17% dintre fetele din România simt că înțeleg Informatica

– Nu există suficiente modele de urmat cu care să se identifice, ceea ce lasă tinerele să se bazeze pe stereotipurile din media pentru a-și forma percepții despre Informatică: 24% dintre studentele/elevele din România interesate de Informatică își doresc „mai multe modele de urmat cu care să se identifice pe rețelele de socializare”

– Lipsa de sprijin pentru profesorii de Informatică, precum și a unui suport adecvat de curs, au un impact direct asupra implicării elevilor în acest domeniu

– Există o decuplare între ceea ce învață elevii la școală și cum arată Informatica în viața lor de zi cu zi. În studiul Informaticii, fetele din România erau cel mai entuziasmate de: design grafic (49%), animație (47%), design web (47%)

– Părinții nu sunt apropiați de învățarea Informaticii: doar 12% dintre fetele din România spun că studierea Informaticii i-ar face mândri pe membrii familiei lor

– Rețelele de prieteni și cunoștințe nu oferă destul imbold pentru studiul informaticii: 20% dintre elevele/studentele din România spun că dacă „mai mulți dintre prietenii mei ar face asta” ar avea mai multă încredere în capacitatea lor de a învăța Informatică.

Cercetarea a plecat de la discuții amănunțite cu lideri și inovatori în domeniul educației din mai multe țări – Italia, Polonia, Israel, Irlanda, Finlanda și Suedia, urmate apoi de interviuri cu 36 de tinere din Franța, Irlanda, Italia și România. Studiul a fost realizat în intervalul noiembrie 2022 – aprilie 2023, pe un eșantion reprezentativ de 3000 de persoane, femei și bărbați, cu vârste între 16 și 21 de ani, din Franța, Irlanda, Italia, România, Spania și Marea Britanie.