Home » D:News » Fumatul are un efect îngrijorător asupra creierului, au descoperit oamenii de știință

Publicat: 31.01.2024

Fumatul nu numai că are marele potențial de a provoca cancer și boli pulmonare, dar se pare că poate, de asemenea, să micșoreze creierul, ducând la demență și la boala Alzheimer, potrivit unui nou studiu publicat în revista Biological Psychiatry: Global Open Science.

O echipă de cercetători din Missouri și Carolina de Nord a analizat date de la peste 32.000 de europeni pentru a desluși dacă fumatul cauzează scăderea volumului creierului sau dacă factorii genetici pot genera obiceiul de a fuma.

„Se știe că există asocieri între comportamentul de fumat și scăderea volumului total al creierului și a volumului de materie cenușie și albă”, scriu cercetătorii.

„Cu toate acestea, rămâne o întrebare semnificativă dacă aceste asocieri reprezintă caracteristici de predispoziție pentru riscul de a deveni fumător sau sunt consecințe ale fumatului.”

Fumatul ar putea provoca demență și Alzheimer

Mai exact, aceștia au analizat datele privind comportamentele de sănătate, scanările cerebrale și factorii de risc genetic, toate extrase din setul de date cunoscut sub numele de UK Biobank, iar apoi au efectuat o analiză statistică pentru a vedea dacă fumatul zilnic a dus la scăderea volumului creierului în timp.

După ce au analizat cifrele, cercetătorii sunt convinși că fumatul zilnic duce la un creier mai mic, și nu invers – și că fumatul mai intens duce la o pierdere mai mare de materie cerebrală, potrivit studiului.

Cu cât o persoană fumează mai mulți ani, în mod surprinzător, cu atât mai mult volum cerebral se pierde în mod ireversibil.

Fumatul pare să îmbătrânească prematur creierul

Îmbătrânirea duce deja la reducerea volumului creierului în timp, dar fumatul multor țigări pare să vă micșoreze creierul și să îl îmbătrânească prematur, ceea ce duce la o incidență mai mare a demenței și a bolii Alzheimer. În mod uimitor, cercetătorii estimează că „14% dintre cazurile de Alzheimer la nivel mondial ar putea fi atribuite fumatului”.

Deși aceste daune nu pot fi anulate, cercetătorii notează că renunțarea la obiceiul de a fuma poate cel puțin opri procesul.

„Nu puteți anula daunele care au fost deja făcute, dar puteți evita să provocați daune suplimentare”, a declarat primul autor al studiului și studentul absolvent al Școlii de Medicină a Universității Washington, Yoonhoo Chang.

Fumatul este un factor de risc modificabil. Există un singur lucru pe care îl puteți schimba pentru a opri îmbătrânirea creierului și pentru a vă expune la un risc crescut de demență, și anume să renunțați la fumat.”

Trucul simplu care reduce „pofta” de fumat în doar 10 minute