Oamenii spun că nu vor să fie triști, dar obiceiurile lor din mediul online i-ar contrazice. Conținutul care promovează tristețea pentru a obține vizualizări a devenit o parte omniprezentă a culturii online. În aceste condiții, se ridică întrebarea: de ce funcționează?
Fie că vorbim despre o campanie de dezinformare sponsorizată de stat, despre un creator de conținut sau o companie care încearcă să vândă un produs, există o modalitate dovedită de a câștiga adepți și bani: faceți oamenii să simtă ceva.
Platformele de social media au fost criticate pentru faptul că stimulează creatorii să își înfurie publicul. Dar aceste critici tind să se concentreze asupra conținutului conceput tocmai pentru a înfuria oamenii și a-i determina să se implice într-o postare, adesea numit „ragebait”, potrivit BBC.
Acesta a făcut obiectul unei examinări minuțioase și chiar a primit o parte din vina pentru polarizarea politică din ultimii ani, însă furia nu este singura emoție care îi determină pe utilizatori să rămână în aceeași bulă.
„Manifestarea oricărui tip de emoție puternică – furie, tristețe, dezgust sau chiar râs – atrage spectatorii. Creatorii știu că publicul lor parcurge un flux nesfârșit de videoclipuri pe care ar putea să le urmărească, așa că un apel emoțional clar și urgent îi poate face să rămână cât mai mult timp acolo”, spune Soma Basu, cercetător la Universitatea Tampere din Finlanda, care studiază modul în care mass-media se răspândește online.
Totuși, potrivit lui Basu, imaginile care exprimă tristețe, durere, pot dizolva granițele dintre public și conținut, creând oportunitatea unui tip special de conexiune.
Sadbait nu trebuie să fie întotdeauna trist pentru spectatori. Un alt gen viral de sadbait de pe Instagram și TikTok prezintă pisici generate de inteligență artificială care au un sfârșit dezolant.
Nici tristețea nu trebuie să reprezinte oameni reali. În primăvara anului 2024, imaginile generate de AI ale veteranilor răniți și ale copiilor săraci au dominat feed-urile Facebook, devenind unele dintre cele mai accesate postări de pe platformă, potrivit cercetătorilor. Atunci când o imagine AI care înfățișa o victimă imaginară a uraganului Helene a devenit virală în SUA, influenceri de dreapta și chiar un politician republican au răspuns că „nu contează” că imaginea era falsă, deoarece a rezonat cu oamenii. Real sau nu, oamenilor le place să simtă.
Vânzarea ilegală de animale sălbatice a crescut alarmant în social media
Australia se pregătește să interzică accesul copiilor sub 16 ani pe social media
Peste jumătate dintre tinerii din România vor să-și schimbe aspectul fizic din cauza social media
Anthony Hopkins, actorul care își încurajează fanii pe social media