La mijlocul lunii aprilie 2025, o serie de videoclipuri virale pe TikTok au lansat acuzații grave: anumite branduri de lux, mai ales cele franceze, ar produce de fapt în China, etichetând ulterior produsele ca fiind realizate în Europa. Creatori care s-au prezentat drept „furnizori oficiali” promiteau utilizatorilor acces la genți direct de la fabrică, la o fracțiune din prețul din magazine.
Campania online a apărut exact în momentul în care Statele Unite au anunțat tarife de 145% pentru importurile chinezești. Creatorii acestor conținuturi direcționau clienții spre aplicații chinezești precum DHGate sau Taobao, printre cele mai descărcate în SUA în acea perioadă. Piața americană rămâne crucială pentru sectorul de lux. În 2024, Statele Unite au reprezentat 25% din vânzările grupului francez LVMH, iar Hermès a înregistrat 19% din venituri din zona Americii, cu 15% mai mult decât în 2023. Un raport McKinsey și Business of Fashion estimează o creștere a pieței americane de bunuri de lux personale cu 3–5% în 2024–2025 și 4–6% între 2025–2027, depășind chiar China, potrivit Phys.org.
Afirmațiile din clipurile virale sunt contrazise de date oficiale. Un documentul din 2024 al Hermès arată că 60 din cele 75 de ateliere sunt în Franța, restul fiind distribuite în Italia, Elveția, SUA sau Portugalia, dar niciunul în China.
„Calitatea creațiilor Hermès derivă în mare parte din modelul său bazat pe artizanat și pe formarea oferită în propriile școli”, precizează compania.
Și în cazul Louis Vuitton, raportul LVMH indică faptul că producția are loc în principal în Franța și parțial în Europa sau SUA.
„Produsele prezentate pe rețelele sociale sunt contrafaceri evidente”, se arată în documente.
Potrivit OECD, bunurile contrafăcute au reprezentat în 2021 aproximativ 467 miliarde de dolari în comerțul mondial, adică 2,3% din totalul importurilor. Îmbrăcămintea, încălțămintea și marochinăria au constituit 62% din bunurile confiscate.
Consecințele legale nu sunt deloc neglijabile. În Franța, amenzile pot ajunge la dublul valorii produsului original, la care se poate adăuga o pedeapsă de până la trei ani de închisoare.
Delphine Sarfati-Sobreira, directoarea generală a Unifab, a avertizat în Senatul francez: „Franța este a doua țară din Uniunea Europeană ca volum de confiscări de produse contrafăcute.”
Deși multe case de modă au ales să nu răspundă public acuzațiilor, fenomenul ar putea reprezenta o oportunitate. Consolidarea comunicării despre autenticitatea artizanatului și despre patrimoniul cultural ar putea fi modul prin care brandurile își reafirmă valoarea în fața pieței globale și a avalanșei de falsuri.
De ce Parlamentul Franței recomandă interzicerea TikTok pentru copiii sub 15 ani
Cât valorează acum compania-mamă a TikTok?
Marea dezinformare de pe TikTok: peste jumătate dintre sfaturile de sănătate mintală sunt eronate
O influenceriță a fost împușcată mortal în timp ce era live pe TikTok