Prima pagină D:News

Astronomii au inregistrat pentru prima data moartea unei stele

Redactia Descopera.ro | 05.22.2008 | ● Vizualizări: 115
Astronomii au inregistrat pentru prima data moartea unei stele     supernova, NASA, astronomie + zoom

Loviti de un noroc cosmic, astronomii au asistat pentru prima data la desfasurarea unuia dintre cele mai infricosatoare evenimente ale universului: sfarsitul vietii unei stele si transformarea acesteia intr-o supernova.

Incepand din ianuarie 2008, astronomii au demarat observarea unei stele care se apropia de sfarsitul existentei sale, cu ajutorul staelitului NASA X-ray, sperand ca vor putea fi martorii intregului proces. Insa au fost foarte surprinsi in momentul in care o stea apropiata a inceput sa manifeste simptomele unei supernove.
Explozia a degajat o lumina de 100 de miliarde mai puternica decat cea a Soarelui nostru.

“Este ca si cum ai castiga la loteria astronomiei”, este de parare Alicia Soderberg, cercetator astrofizician la Princeton University. “Intreg procesul a fost inregistrat de la inceput pana la sfarsit.”
“O stea care moare elibereaza intr-o secunda echivalentul energiei pe care o au toate stelele din universul vizibil.”, spune profesorul in astronomie Alex Filippenko, de la Universitatea California.
Posibilitatea de a avea aproape simultan doua supernove apropiate ca distanta este de de 1 la 10 000.
Steaua care a explodat avea 10 milioane de ani vechime, destul de tanara totusi pentru a deveni o supernova. Diametrul ei era apropiat de cel al Soarelui, insa densitatea era de 10 pana la 20 de ori mai mare.

Tag-uri: supernova | NASA | astronomie