Home » D:News » Extinctia dinozaurilor, la 300.000 ani dupa impact

Extinctia dinozaurilor, la 300.000 ani dupa impact

Marc Ulieriu 04.28.2009
Extinctia dinozaurilor, la 300.000 ani dupa impact
Este provocarea la care cercetatorii americani ai Universitatii Princeton supun clasica teorie conform careia extinctia de acum 65 milioane de ani a dinozaurilor s-ar datora impactului devastator dintre un asteroid si planeta noastra.

Se crede despre craterul Chicxulub din Mexico ca reprezinta “arma fumeganda” a cataclismului aducator de moarte din Cretacic. Ca atare, arheologii au desfasurat excavari la fata locului si au identificat fragmente ale unui atare impact chiar sub stratul geologic relationat cu cea de-a cincea extinctie, consumata la granita dintre Cretacic si Tertiar.

Mostrele de sol colectate din craterul cu o deschidere de 180 kilometri sugereaza ca impactul de acum 65 milioane de ani cu un asteroid ar fi precedat disparitia dinozaurilor cu aproximativ 300.000 ani. Ca urmare a acestei concluzii, profesoara Gerta Keller de la Universitatea Princeton a inaintat posibilitatea ca eruptiile vulcanice uriase de la Deccan Traps din India sa fie mai degraba fenomenul raspunzator de disparitia uriaselor reptile, prin emisii masive de gaze si praf, capabile sa invaluie Pamantul si sa produca un efect de sera ucigator.

Ca raspuns, sustinatorii vechii teorii sunt de parere ca extinctia in masa si impactul par departate in mostrele sedimentare doar din cauza unor perturbari provocate de seisme sau tsunamiuri, rezultate in urma ciocnirii cu asteroidul. In contrapartida, prof Keller sustine: “Problema interpretarii tsunamiului este aceea ca stratul de pietris descoperit nu a fost depozitat in ore sau zile de catre un astfel de val, ci intr-o perioada extrem de lunga”.

Mai mult, cercetatorii au descoperit ca impactul de la Chicxulub nici macar nu a avut o rasfrangere atat de dramatica asupra diversitatii speciilor, dupa cum se credea. Ca dovada, la un sit din El Penon, arheologii au descoperit urmele a 52 de specii prezente in sedimentele de sub stratul impactului si au numarat tot atatea in straturi de deasupra fragmentelor asteroidului, ceea ce indica o supravietuire post-catastrofica totala a speciilor.