Prima pagină D:News

Robotii-molecule intra in actiune!

Redactia Descopera.ro | 05.18.2010 | ● Vizualizări: 76
Robotii-molecule intra in actiune!     no tags + zoom
Galerie foto (1)

In cadrul unui ambitios proiect stiintific, cercetatorii din cadrul universitatilor Columbia, Arizona, Michigan, precum si cei ai Institutului Tehnologic California au creat si programat roboti de dimensiunea unei sigure molecule, capabili sa se deplaseze independent de-a lungul unui traseu la nano-scara.

Inventia marcheaza un progres important in domeniul ascendent al roboticii si computerizarii moleculare. Ar putea conduce, in viitor, la roboti nanometrici, instruiti sa repare celule individuale sau sa asambleze produse nanotehnologice. Coordonat de Milan N. Stojanovic, proiectul a presupus reprogramarea unor molecule ADN astfel incat sa le fie imprimate anumite comportamente.

Recenta realizare a roboticii moleculare a produs asa-numite ADN-uri ambulante, fapt care le-a permis acestor molecule sa parcurga mici distante. Cercetatorii au demonstrat ca acesti "paianjeni" moleculari robotizati se pot deplasa autonom intr-un mediu bidimensional, special creat. Moleculele reprogramate au dovedit un comportament robotic rudimentar, aratand ca pot sa initializeze miscarea, sa mearga un timp, sa se intoarca si sa se opreasca.

Moleculele ambulante, incredibil de mici, de aproximativ 4 nanometri in diametru, se deplaseaza foarte incet, acoperind o distanta de 100 de nanometri in intervale de timp ce variaza intre 30 de minute si o ora, timp in care fac aproximativ 100 de pasi. Este un progres remarcabil pentru ADN-ul ambulant, care era capabil de numai trei pasi in prealabil. Desi robotica moleculara se misca la fel de incet ca aceste molecule reprogramate, este foarte posibil ca, intr-o zi, minusculele creatii sa isi gaseasca intrebuintari importante, atat medicale, cat si de orice alta natura, in vietile oamenilor.

Sursa: Programmica

DESCOPERA LUMEA IN CARE TRAIESTI!