Prima pagină D:News

Avanpremiera unei intalniri cu cometa

Redactia Descopera.ro | 10.15.2010 | ● Vizualizări: 63
Avanpremiera unei intalniri cu cometa     cometa, NASA, telescop + zoom
Galerie foto (1)

La NASA s-au intetit pregatirile pentru urmatorul “rendez-vous” cu o cometa. Pe 4 noiembrie, misiunea EPOXI se va apropia de cometa Hartley 2 si va realiza imagini la o rezolutie fara precedent. In asteptarea acestei “intalniri”, telescopul spatial infrarosu WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) a filmat cometa in cursa ei catre Soare.

Aceasta imagine in avanpremiera le va fi foarte utila oamenilor de stiinta pentru masurarea dimensiunilor nucleului, dar si pentru studierea evolutiei cometei in timp. Activitatea cometei Hartley 2 a inceput in primavara acestui an cu primele "jeturi" de gaz si pulberi, devenite mai pronuntate in luna iulie. "Confruntarea pulberii observate anterior cu cele pe care le vom observa cu EPOXI ne va ajuta sa intelegem cum a inceput activitatea acestei comete", a comentat Michael A'Hearn de la Universitatea Maryland.

Intalnirea cu Hartley 2 va fi cea de-a cincea din istoria explorarii spatiale. Prima a a avut loc in 1986, cand sonda europeana Giotto s-a apropiat la mai putin de 600 km de celebra cometa Halley. De aceasta data, sonda se va apropia la circa 700 km de Hartley 2 dar, gratie instrumentelor moderne de la bord, cercetatorii prevad ca vor obtine imagini spectaculoase. De altfel, EPOXI este o extensie a misiunii Deep Impact, lansata in 2005 cu obiectivul de a intalni cometa 9P/Tempel.

Spectacolul nu va fi rezervat doar cercetatorilor de la NASA. Pe 20 octombrie, Hartley 2 va atinde distanta minima de Terra (circa 18 mil km) si va fi vizibila cu binoclul sau cu un mic telescop in constelatia Perseu.
Sursa: Galileo