Prima pagină D:News

Activităţi seismice violente despică Africa în două (FOTO)

01.25.2011 | ● Vizualizări: 889
Activităţi seismice violente despică Africa în două (FOTO)     no tags + zoom
Galerie foto (15)

Fisuri ale scoarţei pământului au început să apară de mai mulţi ani în nord-estul Africii. Totuşi, în ultimele luni, activitatea seismică s-a accelerat aici, iar Continentul Negru pare să se despice cu încetinitorul. Specialiştii spun ca lava din regiune este la fel de consistentă ca magma eruptă tipic prin crapăturile fundului oceanic, dar şi că, în final, apele vor acoperi deşertul Etiopiei.

Ameninţarea vine din partea faimosului vulcan etiopian Erta Ale,care fierbe şi împroaşcă lavă spre înaltulcerului. Pamântul se transformă în nord-estul Africii,regiunea modificându-se rapid. Podeaua deşertica se deschide cuviteză, vulcanii freamătă, iar apele mărilor muşcă tot mai mult dinuscat. Africa, sunt convinşi cercetătorii, se despică la o ratăfoarte rar întâlnită în geologie.

Prima fractură a apărut cu milioane de ani în urmă, dând naştere Mării Roşii, precum şi GolfuluiAden. A doua fractură, formată spre sud, între Etiopia si Mozambic,este cea cunoscută astăzi sub denumirea de Valea Marelui Rift,aliniată mai multor vulcani. Peste milioane de ani de acum, şiaceastă regiune se va umple cu apă.

Totuşi, în Depresiunea Danakil, din porţiunea nordică a vaii,oceanul s-ar putea revărsa mult mai devreme. Aici, dealuri joase,nu mai înalte de 25 de metri, reprezintă singurele stăvilare încalea asaltului apelor Mării Roşii. Terenul din spatele lor ascăzut deja cu mulţi metri faţă de nivelurile anterioare şidepozite albe de sare de pe platoul deşerticatestă foste năvăliri ale mării, împiedicată de lavă în avântulsău.

Momentan, nimeni nu poate prezice cu exactitate când va inundaMarea Roşie deşertul Etiopiei. Dar atunci când o va face, s-arputea întâmpla rapid. În ultimii cinci ani, transformarea geologicaa nord-estului Africii s-a "accelerat dramatic". Până nu de mult,geologii măsurau o mişcare anuală demilimetri. Dar acum pământul se desface la nivel de metru, conformlui Loraine Field, profesor al Universităţii din Bristol, carecercetează fenomenul la faţa locului.

De asemenea, cutremurele cauzează fisuri adânci în podeauadeşertului, iar pamantul Africii de Est se sfarâma precumsticla zdrobita. Cercetătorii din GolfulTadjoura, care proemină în Djbouti din Golful Aden, au descoperitrecent un baraj de şocuri seismice în această regiune.

Practic, revitalizarea activităţilor de transformare a teritoriuluiAfricii a început în 2005, atunci cand o fisură lungă de 60 de kilometri s-a format brusc inDepresiunea Afar. De atunci, aproximativ 3,5 kilometri cubi demagmă au erupt la suprafaţă, suficient pentru a acoperit întreagasuprafaţă a Londrei până la înălţimea unei persoane de staturămedie. Iar din perpsectivă geologică, viteza cu care această magmărăbufneşte este uluitoare.

Sursa: Spiegel