Avionul de luptă al viitorului, fără pilot, a efectuat primul zbor

07 02. 2011, 00:00

X-47B este o aeronavă fără pilot proiectată pentru luptă ce este special adaptată pentru portavioane. Aeronavele de tip UCAV (unmanned combat air vehicle) sunt considerate de marina americană drept aeronavele viitorului. X-47B va putea acoperi o distanţă de 2400 de kilometri, putând purta bombe de până la 2 tone. De asemenea, se preconizează că va putea zbura la peste 10 kilometri, având capacitatea de a sta 2 ore deasupra unei ţinte situate la peste 1600 km de portavion.

Aeronava va îndeplini 3 misiuni: supraveghere şi recunoaştere, distrugerea sistemelor de apărare antiaeriană ale adversarilor şi bombardarea poziţiilor adverse.

Acest prim zbor reuşit de X-47B deschide calea spre adoptarea pe scară largă a aeronavelor de luptă fără pilot de către Forţele Navale ale SUA. Momentan, armata SUA foloseşte drone (UAV) în războiul din Afghanistan, dar acele aeronave nu sunt proiectate pentru luptă aeriană, ci pentru recunoaştere. Acestea pot fi echipate cu rachete, însă nu au autonomia unei aeronave special proiectate pentru luptă. X-47B este mult mai rapid decât dronele de tip Predator şi Reaper, folosite de armata SUA în Afghanistan.

Zborul a durat 29 de minute şi a colectat date ce vor contribui la îmbunătăţirea sistemelor de navigaţie. "Acest prim zbor reprezintă o infuzie de încredere. Ne oferă avântul necesar pentru a demonstra că acest sistem unic, dezvoltat în premieră, nu poate doar să zboare, ci să se integreze uşor cu operaţiunile unui portavion", a declarat managerul programului de aeronave fără pilot din cadrul US Navy.

Dacă acest tip de aeronave vor demonstra că pot ateriza şi decola fără dificultăţi de pe un portavion, au şanse mari să intre în arsenalul US Navy până la sfârşitul acestui deceniu. Primul test pe un portavion urmează să fie efectuat în 2013.

Pe lângă faptul că vieţile soldaţilor americani nu vor mai fi puse în pericol, aeronavele fără pilot oferă şi alte avantaje. Cel mai important este faptul că UCAV-urile vor putea zbura pe distanţe mai lungi decât avioanele de vânătoare F/A-18, iar acest lucru ar permite portavioanelor să se poziţioneze la distanţe mai mari de ţărm, ceea ce ar reduce riscul ca preţioasele vase să fie atacate. China a dezvoltat în ultima perioadă DF-21D, prima rachetă balistică anti-portavion din istorie. Aceasta poate pune în pericol superioritatea SUA în zona Pacificului, areal în care China emite din ce în ce mai multe pretenţii.

Sursa: Northrop Grumman