Prima pagină D:News

Schimbările climatice afectează culoarea penajului păsărilor

02.23.2011 | ● Vizualizări: 196
Încălzirea globală schimbă culoarea penajului păsărilor     biologie, pasăre, huhurez mic, evoluţie, selecţie, încălzire globală, schimbare climatică + zoom

Efectele schimbărilor climatice se reflectă şi în culoarea „hainei” huhurezilor mici, susţin cercetătorii ornitologi din Finlanda – un exemplu de evoluţie prin selecţie naturală, surprinsă „în acţiune”.

Huhurezul mic este o specie de răpitoare nocturnă largrăspândită în Europa (inclusiv în România), înrudită cu bufniţa şicucuveaua.

Specia se prezintă în două variante de culoare: unele exemplareau penajul predominanat cenuşiu, în timp ce altele sunt ruginii;culoarea penajului este determinată genetic şi nu se schimbă încursul vieţii.

În Finlanda, cercetătorii de la Universitatea din Helsinki auobservat că, în ultimii ani, a crescut proporţia exemplarelorruginii: de la 30%, în urmă cu un deceniu, ele au ajuns acum săconstituie 50% din populaţia de huhurez mic.

După opinia cercetătorilor, schimbarea se datorează modificărilor climatice. În iernile mai grele, mortalitateahuhurezilor mici ruginii e mai mare; supravieţuiesc mai multeexemplare cenuşii, care ies mai puţin în evidenţă pe fondulpeisajului alb decât cele ruginii, mai vizibile pentruprădători.

Studii genetice anterioare au sugerat că exemplarele ruginii auşi alte dezavantaje - determinate tot genetic - cum ar fi un sistemimunitar mai slab şi un metabolism mai intens, care le sileşte săconsume mai multă hrană, un lucru dificil în iernile grele.

Însă, în iernile mai blânde ale ultimilor ani, au supravieţuitmai multe exemplare ruginii, ceea ce explică creşterea proporţieipăsărilor cu asemenea penaj.

Cu alte cuvinte, afirmă specialiştii, selecţia determinată declimă, chiar pe termen foarte scurt, poate direcţiona evoluţia încadrul populaţiei.