Home » D:News » Microbii din permafrost vor decide soarta planetei

Microbii din permafrost vor decide soarta planetei

11.07.2011
Microbii din permafrost vor decide soarta planetei
Oamenii de ştiinţă au descoperit o nouă specie de microbi metanogeni (producători de gaz metan) ce trăieşte în stratul de permafrost. Această descoperire înseamnă că, odată cu topirea permafrostului, cantitatea de gaze cu efect de seră emise în atmosferă se va mări considerabil.

Solurile îngheţate ale Arcticului găzduiesc aproximativ 1.672 miliarde de tone de carbon, iar topirea permafrostului ca urmare a creşterii temperaturilor globale va conduce la eliberarea acestuia în atmosferă.

Noua cercetare arată că în permafrost se găsesc numeroase specii de microbi metanogeni, aceştia aflându-se momentan într-o „stare de adormire”. Odată ce permafrostul se va topi, microbii vor redeveni activi şi vor genera gaz metan. Ca gaz cu efect de seră, metanul este de 20 de ori mai puternic decât dioxidul de carbon, astfel că oamenii de ştiinţă sunt îngrijoraţi de efectul pe care „trezirea” acestor microbi îl va avea asupra climei mondiale.

Dr. Janet Jansson, de la Laboratorul Naţional Lawrence Berkeley din California, a comentat noua descoperire: „Abundenţa acestui nou factor metanogen sugerează că microbii vor juca un rol important în producţia de gaz metan. Permafrostul va deveni astfel o sursă majoră de gaze cu efect de seră, deoarece temperaturile din zona Arctică cresc mai repede decât în alte zone”.

Multe studii au examinat modul în care topirea permafrostului va conduce la eliberarea de gaze cu efect de seră, însă până acum nu era cunoscut cum este influenţat acest proces de microbii aflaţi în permafrost. „Majoritatea microorganismelor din permafrost nu au fost niciodată cultivate în laborator pentru a fi studiate, iar mai mult de 90% dintre ele nu sunt identificate”, a afirmat Jansson.

Aceasta nu este singura veste proastă dată de cercetători. Oamenii de ştiinţă se tem că topirea permafrostului ar putea conduce la eliberarea de oxid de azot în atmosferă, gaz care are un efect de seră mai puternic decât cel al gazului metan şi care totodată distruge stratul de ozon.

Surse: UKPA şi NewScientist