Home » D:News » Alertă de gripă! Virusul a fost transmis de la păsări la foci, urmează omul?

Alertă de gripă! Virusul a fost transmis de la păsări la foci, urmează omul?

Publicat: 31.07.2012
Alertă de gripă! Virusul a fost transmis de la păsări la foci, urmează omul?
În cadrul unui comunicat publicat recent în periodicul de specialitate mBio, o echipă de cercetători raportează că au descoperit 162 de pui de focă ucişi de o nouă tulpină virală, pe o porţiune de coastă din regiunea New England. O serie de analize preliminare au indicat că virusul iniţial aparţinea tipului gripei aviare, dar a dobândit abilitatea de a se răspândi la foci – un exemplu real al unei transformări pe care cercetătorii o experimentaseră doar în laboratoare specializate.

„Este un studiu minunat”, declară Eddie Holmes, un expert în evoluţia şi răspândirea gripelor din cadrul Pennsylvania University, arătându-şi aprecierea faţă de faptul că oamenii de ştiiinţă au identificat noua tulpină virală şi au reuşit să stabilească legătura dintre aceasta şi moartea focilor.

Dr. Holmes crede că noul virus trebuie monitorizat cu mare atenţie, pentru a se determina astfel gradul său de periculozitate la adresa oamenilor. Păsările de apă, precum raţele şi gâştele sălbatice, sunt purtătoarele unei game largi de virusuri gripale. Aceste tulpini pot infecta, uneori, şi specii de mamifere, dar în puţine cazuri ajung să se răspândească de la un mamifer la altul.

Totuşi, în cazuri rare, o tulpină de virus de gripă aviară suferă anumite mutaţii, care o fac capabilă să se multiplice rapid în organismul unui mamifer şi să infecteze apoi şi alte mamifere. De exemplu, unele tulpini de virus al gripei aviare s-au adaptat pentru a infecta specii de mamifere precum porcii, câinii sau caii.

În luna septembrie a anului trecut, au fost observate primele cadavre de pui de focă pe plajele din New Hampshire. Puii nu erau subnutriţi, nici nu prezentau urme de violenţă, ceea ce a dus imediat la ipoteza unei boli infecţioase. Ulterior, a fost descoperită prezenţa unui virus de gripă, iar specialiştii sunt convinşi că focile au fost infectate prin contactul cu păsările marine, nu prin răspândirea virusului de la o focă la alta.

După 24 ore de la analize, cercetătorii au declarat că au descoperit o tulpină virală nouă, nemaiîntâlnită la foci. Virusul aparţine unui subtip denumit H3N8. Acesta este cunoscut încă din anul 1960, când a trecut de la păsări la câini şi cai. După ce au cercetat originea virusului focilor, cercetătorii au ajuns la concluzia că acesta este foarte asemănător cu virusul izolat în anul 2002 în statul Ohio, de la o specie de raţă sălbatică cu aripi albastre (Anas discors). Până în prezent, cercetătorii au identificat un număr de 37 de mutaţii care diferenţiază virusul focilor de cel aviar. Noua tulpină care s-a adaptat la organismul focilor este un motiv serios de îngrijorare, după cum susţine şi dr. Simon Anthony din cadrul Center for Infection and Immunity de pe lângă Universitatea Columbia.

Dr. Ian Lipkin din cadru aceluiaşi centru de cercetări susţine că noua tulpină virală se adaptează mai bine la mamiferele gazdă şi poate trece oricând la oameni, fiind un virus care trebuie neapărat ţinut sub observaţie.

Porcii, continuă dr. Lipkin, pot produce uşor noi tulpini virale, deoarece aceste mamifere pot fi infectate în acelaşi timp de gripă aviară şi gripă specifică mamiferelor. Cele două tipuri de tulpini virale se pot combina, ducând astfel la apariţia unei noi tulpini hibride.

Dr. Lipkin şi colegii săi au descoperit că şi celulele focilor pot fi infectate concomitent de gripa aviară şi cea a mamiferelor, ducând de asemenea la posibilitatea apariţiei unui virus nou, cu potenţial periculos necunoscut.

Cercetătorii sunt deja în alertă şi se aşteaptă ca în luna septembrie să izbucnească o noua epidemie virală în cazul focilor din New England.

Sursa: New York Times