Home » Istorie » În urmă cu circa opt milenii, populaţiile din zona Mării Egee schimbau definitiv modul de viaţă al europenilor

Publicat: 08.06.2016
Până acum, se presupunea că agricultura a fost adusă în Europa prin difuzie culturală.
Populaţiile umane din zona Mării Egee care au ajuns în  Europa Centrală şi de Sud, în urmă cu aproximativ 8.000 de ani, au adus cu ei primele cunoştinţe în teritorii încă dominate la vremea aceea de vânători-culegători, spun oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii au ajuns la această concluzie după ce au analizat eşantioane genetice aparţinând unor indivizi din comunităţile agricole străvechi care populau zonele de astăzi ale Germaniei, Ungariei şi Spaniei. Prin compararea acestora cu genomurile unor indivizi originari din actualul spaţiu al Greciei şi Turciei, unde agricultura a fost practicată cu câteva secole mai devreme, specialiştii au identificat o linie genetică care leagă populaţiile europene de cele care trăiau în apropierea Mării Egee.

Studiul contestă ideea conform căreia cunoştinţele legate de agricultură s-au răspândit pur şi simplu de la o populaţie la alta prin difuzie culturală. Rezultatele au fost publicate în revista Proceedings of the National Academy of Science.

Joachim Burger, unul dintre autorii studiului, a declarat că analizele efectuate pe probele de ADN prelevat au arătat că vechii agricultori din Europa Centrală şi Peninsula Iberică erau mult mai puţin înrudiţi între ei decât erau cu populaţiile originare din zona Mării Egee . Acest lucru sugerează că agricultorii au venit în două valuri separate – spre nord, în interiorul continentului şi spre vest, de-a lungul coastei maritime, în zona Spaniei.

,,Una dintre rute este cea balcanică, iar cealaltă este cea mediteraneană, după cum ne putem da seama de modul în care se desfăşoară migraţiile astăzi”, a declarat Joachim Burger, antropolog şi genetician în cadrul Unievrsităţii Johannes Gutenberg din Mainz, Germania.

Pe baza analizelor efectuate, cercetătorii au putut reconstitui înfăţişarea fermierilor care trăiau în zona Mării Egee, în Antichitate. Specialiştii spun că indivizii pe care i-au studiat aveau pielea închisă la culoare şi ochii căprui. Mai mult decât atât, se pare că fermierii erau înrudiţi cu celebrul Ötzi.

Comparând ADN-ul antic cu cel al europenilor de astăzi, oamenii de ştiinţă au descoperit că vechii fermieri nu sunt strămoşii populaţiilor care trăiesc în momentul de faţă pe bătrânul continent. Acestea sunt, de fapt, descendentele populaţiilor de vânători-culegători, ale celor care au migrat din zona Mării Egee, dar şi ale unor populaţii originare din stepele asiatice, care au pătruns în Europa în urmă cu aproximativ 5000 de ani.

Joachim Burger susţine că cercetătorii urmează să investigheze acum dacă populaţiile egeene sunt înrudite cu cele care au practicat pentru prima dată agricultura, în urmă cu peste 10000 de ani, în zona Semilunei Fertile.

Aeronava TAROM cu numele „Nadia Comăneci” va duce sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris 2024
Câți sportivi va avea România la Jocurile Olimpice de la Paris 2024?
Românii sunt mai interesați ca niciodată în ultimii 20 de ani să-și cumpere o locuință
Surpriză uriașă pentru fanii „The Legend of Zelda”
De ce folosim căștile atât de des și cât de important este să ne reconectăm la zgomotul din jur
A fost descoperit rolul crucial al unei proteine în imunitatea organismului împotriva cancerului
Peste 800.000 de IMM-uri din Europa Centrală și de Est pot avea acces la instrumente de sustenabilitate dezvoltate în România, după o investiție regională semnificativă
Specii necunoscute până acum, găsite la aproape 3.000 de metri sub ape
Lewis Howard Latimer, inventatorul aerului condiționat. „Mâine s-ar putea să fie frumos, oricât de furtunos se arată cerul azi”
A cui față este Statuia Libertății?
Sângele oamenilor care trăiesc foarte mult dezvăluie de ce sunt atât de diferiți
(P) Urban chic: de ce sloturile cu fructe sunt jocurile cele mai în trend pentru femeile moderne
Dieta bogată în grăsimi poate cauza anxietate, arată un studiu
Test de cultură generală. Cum a murit primul faraon al Egiptului?
Record mondial al panourilor solare, stabilit cu un „material miraculos”
O rețea chineză „subterană” ar fi ajutat un cartel de droguri din Mexic
Propaganda de la Kremlin a ajuns să fie repetată de chatboți precum ChatGPT
Solstițiul de vară 2024. Astăzi începe vara astronomică în emisfera nordică!