Home » Istorie » Evoluţia umană a fost mult mai complicată decât se credea. Strămoşul până acum necunoscut al omului

Alin Motogna 07.31.2016
Este posibil ca arborele genealogic al omului să fie mult mai ramificat decât se presupunea până în momentul de faţă.

Până acum se ştia că, în momentul în care a părăsit Africa, Homo sapiens a întâlnit în calea sa teritorii ale Omului de Neanderthal, ale Omului din Denisova şi ale altor specii umane. Cu toate acestea, un nou studiu arată că este posibil să fi existat un nou personaj în această poveste.

Concluzia, publicată într-un articol din revista Nature Genetics, demonstrează faptul că băştinaşii care locuiesc acum în insulele din zona Oceanului Pacific sunt înrudiţi cu o specie de hominizi necunoscută. Rezultatul se bazează pe compararea unor probe ADN prelevate de la locuitori din Insulele Andaman (Asia de Sud-Est) şi ale altor melanezieni cu genomul actual al indienilor. În urma acestor investigaţii, oamenii de ştiinţă au constatat că numeroase fragmente genetice nu se potriveau cu cele ale speciilor umane cunoscute până în momentul de faţă.

Specialiştii spun că rezultatele pe care le-au obţinut ar indica prezenţa unei noi specii umane. De asemenea, oamenii de ştiinţă iau în considerare faptul că genomul necunoscut ar putea aparţine lui Homo erectus, specie umană despre care se presupune că exista în zona Asiei de Sud-Est, înainte ca omul modern să fi ajuns aici. În momentul de faţă, această teorie nu poate fi demonstrată, deoarece există foarte puţine dovezi care să le permită savanţilor să realizeze analize genetice pe materialul osteologic al lui Homo erectus.

Din câte se cunoaşte până acum, omul modern a părăsit Africa în grupuri foarte mici, în urmă cu aproximativ 60.000 de ani. Se ştie, de asemenea, faptul că alte specii umane, de la Homo heidelbergensis la Homo erectus, au părăsit continentul African chiar şi cu câteva sute de mii de ani înainte de Homo Sapiens. În urma răspândirii acestor grupuri, pe teritoriul Eurasiei au apărut noi specii, cum ar fi Homo neanderthalensis sau Homo floresiensis. Prin urmare, atunci când au început să colonizeze Europa, strămoşii noştri ,,recenţi” nu fuseseră primii oameni sosiţi în acele teritorii.

Recent, s-a demonstrat faptul că o altă specie umană, Omul de Denisova, a avut, la un moment dat, o istorie comună cu omul modern şi omul de Neanderthal, iar urmaşii lor s-au răspândit în întreaga zonă a Asiei de Sud-Est. Această concluzie se bazează pe analizele ADN, care au arătat că similaritatea genomului băştinaşilor actuali cu cel al denisovanului este mai mare decât oriunde în lume.

Conform noului studiu, această evoluţie a speciilor umane nu se opreşte aici. Dimpotrivă, situaţia este mult mai complexă, însă există posibilitatea ca ea să nu fie niciodată cunoscută în totalitate, deoarece sunt foarte puţine şanse să se fi păstrat dovezi din perioada străveche a istoriei acestei zone.

Vă mai recomandăm şi: Există posibilitatea ca Lucy să nu fi fost singura specie de hominizi care a trăit în Africa, în urmă cu peste 3 milioane de ani – VIDEO