Home » Istorie » Analizele ADN ale unor rămăşiţe umane vechi de 6.500 de ani scot la iveală informaţii preţioase despre valurile de migraţie ale oamenilor cu ochi albaştri

Publicat: 27.08.2018
Savanţii au descoperit recent că valurile de migraţie din Anatolia şi Munţii Zagros în Levant au ajutat la dezvoltarea culturii calcolitice, din Era Cuprului, care exista în regiunea Galileei superioare acum 6.500 de ani.

„Anumite caracteristici, precum mutaţiile genetice care au contribuit la culoarea albastră a ochilor, nu au fost văzute până acum în rezultatele testelor ADN în rămăşiţele umane din Levant”, au precizat cercetătorii israelieni în lucrarea publicată recent în noul număr al revistei Nature Communications.

Din 1995, Zvi Gal, Dina Shalem şi Howard Smithline de la Autoritatea Israeliană pentru Antichităţi au început excavarea Peşterii Peqi’in din nordul Israelului, care datează din Epoca Cuprului. Echipa a descoperit zeci de morminte în peştera de stalactite care are o lungime de 17 metri şi o lăţime de 5-8 metri, potrivit Science Daily.

Varietatea ofrandelor şi artefactelor sugerează că peştera era folosită ca centru funerar acum circa şapte milenii.

„Studiul rezolvă o dezbatere lungă cu privire la originea culturii calcolitice, unice, din această regiune. Schimbările culturale au apărut ca urmare a valurilor de migraţie, a infiltrărilor ideilor datorate comerţului şi/sau a schimbului cultural sau sunt invenţii locale? Acum ştim că răspunsul este migraţia”, a precizat Shalem.

Cercetătorii au folosit 22 de scheleţi din Peştera Peqi’in, care datează din Era Cuprului, pentru o nouă analiză genetică. „Acest studiu a 22 de indivizi este unul dintre cele mai ample studii ADN care au fost realizate într-un singur sit arheologic şi este pe departe cel mai mare din Orientul Apropiat”, a precizat Hila May, unul dintre autorii principali ai studiului.

„Analiza genetică ne-a oferit un răspuns la întrebarea principală pe care am enunţat-o. Am arătat că oamenii din Peştera Peqi’in aveau o descendenţă de la nordici – cei care trăiau în Turcia şi Iranul de astăzi – care nu se găsea înainte de această perioadă la fermierii din Levant”, a precizat David Reich, unul dintre autorii studiului de la Universitatea Harvard.

„Anumite caracteristici, precum mutaţiile genetice care contribuie la culoarea albastră a ochilor, nu au fost văzute în rezultatele testelor ADN efectuate asupra populaţiilor mai vechi”, a adăugat May.

Primul studiu genetic complet al populaţiilor antice din sud-estul Asiei scoate la iveală detalii interesante

Caz controversat în Statele Unite unde una dintre cele mai mari populaţii de amerindieni a interzis studiile genetice. Ce a stat la baza deciziei

Cu ce populaţii sunt înrudiţi românii. Concluzia surprinzătoare oferită de prima hartă genetică interactivă a lumii

O populaţie de până la un milion de oameni a stat departe de restul civilizaţiei într-o zonă din Amazon care se credea până acum complet nelocuită

„Ne îndreptăm ca somnambulii spre un alt război rece”, avertizează șefa FMI
Studiu îngrijorător. Supraconsumul celor mai bogate țări distruge mediul în care trăiesc copiii lumii
Roverul Zhurong al Chinei a intrat în hibernare pentru a supraviețui iernii marțiene
Astronomii au descoperit o colecție ascunsă de găuri negre masive
Pot fi transformate lentilele de contact în computere? Iată cele mai noi descoperiri
Cercetătorii studiază cum reacționează elefanții la moarte folosind videoclipuri de pe YouTube
Ce se întâmplă în corpul tău atunci când îți este foame?
Bateria care absoarbe CO2 atunci când se încarcă. Cum funcționează?
Emisiunea Marius Tucă Show de pe Gândul intră în vacanță pe perioada Festivalului de Teatru Caracal 2022