Home » Istorie » ADN-ul uman poate conține gene ale unui hominid antic necunoscut

ADN-ul uman poate conține gene ale unui hominid antic necunoscut

Craniu de Homo Erectus / Credit foto: Profimedia
Publicat: 10.08.2020

Unii oameni poartă în continuare genele unor hominizi necunoscuți cu care strămoșii noștri străvechi s-au împerecheat la un moment dat.

Arborele genealogic al hominizilor este vast. Este binecunoscut că Homo sapiens, neanderthalieni și denisovanii s-au intersectat unii cu alții cu diverse ocazii istorice. Moștenirea acestor împerecheri se păstrează și astăzi, până la 3 la sută din ADN-ul europenilor moderni și din Asia de Est provine de la Omul de Neanderthal. Până la 4 la sută din ADN-ul populației din Oceania modernă provine, de asemenea, de la denisovani ca urmare a interacțiunii intime a celor din urmă cu primii oameni moderni din Asia.

Cu toate acestea, un nou studiu sugerează că poate să existe un alt personaj misterios în această rețea amoroasă care a lăsat urmări în genele oamenilor de astăzi.

Oamenii de știință au descoperit că o cantitate importantă din genomul denisovanilor provine probabil de la o rudă necunoscută și mai îndepărtată. Mai mult, este posibil ca această parte de ADN să fi fost transmisă de la denisovani și să fi ajuns până la oamenii din prezent.

Descoperirea a fost făcută de o echipă de cercetători de la Universitatea Cornell (SUA) care a analizat genomurile a doi neanderthalieni, un denisovan și doi oameni  din Africa, folosind un algoritm nou dezvoltat, relatează Ifl Science.

Hominidul necunoscut ar putea fi Homo Erectus

Cercetătorii au descoperit că aproximativ 3 la sută din genomul lui Homo Neanderthalensis provine de la oameni antici, prin întrepătrunderea care a avut loc în urmă cu 200.000-300.000 de ani. Mai mult, ei au mai descoperit că 1% din genomul denisovian a  fost transmis după reproducerea cu un „strămoș hominind arhaic, nesecvențiat, dar deviat”.

Până la 15 la sută dintre aceste regiuni „super arhaice” au fost, de asemenea, transmise ulterior de la denisovani la oameni moderni, afirmă oamenii de știință de la Universitatea Cornell .

În acest context apare următoarea întrebare: cine a fost acest strămoș misterios? Cercetătorii speculează că ar putea fi Homo Erectus, o specie extinctă de oameni arhaici care a cutreierat planeta timp de 2 milioane de ani până în urmă cu aproximativ 110.000 de ani. Această specie a fost cel mai probabil unul dintre primii strămoși umani care a plecat din Africa, răspândindu-se până în Asia de Sud-Est și Europa de Vest.

Aceasta este doar o ipoteză, din moment ce oamenii de știință nu au secvențiat genomul acestui hominid străvechi.

Cercetarea a fost publicată în revista PLOS Genetics.

Cercetătorii vor să crească mini-creiere folosind ADN-ul neanderthalienilor

Una din trei femei din Europa a moștenit o genă de la Neanderthali. Ce efect are asupra femeilor moderne

Noi dovezi ale împerecherii oamenilor moderni cu neanderthalienii arată că de la ultimii am moştenit rezistenţa la infecţiile virale

Chipul Omului de Denisova, rudă a omului modern, reconstituit în premieră

William Herschel, singurul compozitor astronom. Descoperitorul planetei Uranus
Cercetătorii au reușit să vadă cum comunică neuronii
Hainele de munte încă mai conțin chimicale eterne în ciuda riscurilor deja știute
Arestat, un politician român și-a descris astfel profesia: „fost și viitor ministru”
Premieră istorică: China a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii
David Bale, tatăl actorului Christian Bale și unul dintre cei mai mari activiști pentru protejarea mediului și drepturile animalelor
O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate
Test de cultură generală. Cum apar deșerturile?
De ce se spune că în Nigeria anvelopele nu mor niciodată
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?
Apple, luat în vizor de Comisia Europeană. Ce riscă producătorul iPhone?