Home » Istorie » O singură peșteră din Germania ar putea fi una dintre originile domesticirii lupilor

Ioana Matei 03.10.2021

Un mănunchi de fosile canine antice dintr-o singură peșteră din sud-vestul Germaniei a dezvăluit o diversitate genetică incredibilă, acoperind aproape întreaga amploare a domesticirii câinilor, de la lupi sălbatici la dulăii moderni.

Potrivit cercetătorilor, vârsta acestor exemplare remarcabile, care includ câini, lupi și vulpi, este mai veche decât aproape 60% dintre canidele antice care au trăit în urmă cu 14.000 și 3.000 de ani în Europa.

Mai mult, o reconstruire a genomurilor mitocondriale pare să se potrivească variației colective a aproape tuturor canidelor antice analizate până acum din această regiune.

Mica peșteră, cunoscută drept Gnirshöhle, este în inima regiunii Hegau Jura, care găzduiește numeroase peșteri ocupate de oameni în urmă cu 17.000 și 12.000 de ani. Zona este cunoscută drept un „punct fierbinte pentru cultura magdaleniană”, denumirea făcând referire la culturile antice din vestul Europei de la acea vreme.

Cele mai vechi animale domesticite din istoria omenirii

După ce au studiat morfologia, genetica și izotopii mai multor oase din peșteră, oamenii de știință au dezvăluie un potențial stadiu al domesticirii animalelor. Aceasta ar fi una dintre cele mai complete colecții de genomuri de canide.

Câinii sunt în general considerați cele mai vechi animale domesticite din istoria omenirii, însă detalii precise despre unde, când și de ce sunt încă necunoscute. Câteva studii genetice recente sugerează că, de fapt, câinii au fost domesticiți în aceeași perioadă în Europa și Asia, înainte să se amestece mai târziu. Alte analize genomice contrazic această concluzie, indicând o singură origine în Europa.

Cercetările recente nu au reușit să pună capăt acestei dezbateri, însă diversitatea genetică descoperită în sud-vestul Germaniei sugerează că oamenii timpurii care au trăit acolo au îmblânzit și au crescut animale din mai multe descendențe de lupi.

„Una dintre originile câinilor europeni domesticiți poate fi găsită în sud-vestul Germaniei”

Cea mai veche fosilă de câini necontestată datează din urmă cu 14.000 de ani, în timp ce altele fosile mai controversate ar data din urmă cu 30.000 de ani, potrivit Science Alert.

Deosebirea între cei mai timpurii câini domesticiți și omologii lor lupi este incredibil de dificilă și oarecum subiectivă, în special având în vedere faptul că această tranziție a avut loc gradual. Totuși, în general, cercetătorii sunt de acord că primii câini au apărut în urmă cu 16.000 de ani în Europa și Siberia. Noile descoperiri susțin aceste teorii, cel puțin în cazul Europei.

„Apropierea acestor animale de oameni și indiciile unei diete limitate sugerează că, în urmă cu 16.000 și 14.000 de ani, lupii erau deja domesticiți și ținuți drept câini. Astfel, una dintre originile câinilor europeni domesticiți poate fi găsită în sud-vestul Germaniei”, a explicat Chris Baumann, de la Universitatea din Tübingen, Germania.

Cercetătorii din Ungaria au descoperit că lupii adulți se atașează de oameni la fel cum o fac și câinii